Lidé se připravují na přechod na DVB-T2, potvrzují obchody. Prodeje televizí a set-top boxů rostou

Zájem o televize i set-top boxy, které umožňují přijímat signál v novém standardu DVB-T2, roste, potvrzují prodejci. Intenzita nákupů se stupňuje už od začátku roku, v říjnu a listopadu však prodeje ještě přidaly a rostou až o desítky procent měsíčně. Vypínání pozemního (terestrického) vysílání v nynějším standardu DVB-T totiž začne už 27. listopadu.

„Meziročně jsme zaznamenali v prodeji televizí nárůst během října ve výši 32 procent a během listopadu zatím šedesát procent,“ konstatuje marketingový manažer společnosti Electroworld Tomáš Kovářík. Nejsilnější prodeje evidují zatím v Praze a jejim okolí – právě této oblasti se jako první týká vypínání DVB-T, které začne koncem měsíce.

Podobně je tomu i u set-top boxů. Předminulý týden se jich například v prodejnách Electroworldu prodalo zhruba tři tisíce kusů, a to napříč celým cenovým spektrem. Základní modely začínají zhruba od pěti set korun. „Ty jsou vhodné na chalupu,“ vysvětluje Kovářík s tím, že naprostá většina prodaných kusů je v cenové hranici do tisíce korun.

„Zákazníci však vyhledávají i modely s dvěma tunery nebo s připojením na internet. Ty se pak pohybují v kategorii přes tisíc korun,“ dodává.

Televize a set-top boxy se teď ale prodávají dobře všem prodejcům. Například e-shop Alza eviduje nárůst prodaných televizí meziročně o 150 procent a prodeje set-top boxů stouply až jedenáctinásobně.

„Z hlediska regionů v prodejích nejvíce rostly Praha a střední Čechy, v ostatních teprve hlavní vlnu očekáváme,“ potvrzuje trend mluvčí společnosti Patricie Šedivá. Za novou televizi tady teď v průměru zákazníci utratí 11 tisíc korun, za set-top box 750 korun.

V případě Datartu se v listopadu oproti předchozímu měsíci zvýšil prodej set top boxů o 82 procent a televizí o 30 procent. „S blížícím se termínem změny vysílání v Praze se od začátku listopadu zvýšil podíl zařízení prodaných v hlavním městě, a to z třetiny na polovinu ze všech prodaných zařízení v Česku,“ potvrzuje rovněž tisková mluvčí společnosti Eva Kočicová.

Nejčastěji si podle ní pořizují lidé set-top boxy v cenovém rozmezí od sedmi set do osmi set korun.

Většina lidí o přechodu ví, ukázal průzkum

Vypínání DVB-T začne 27. listopadu z vysílačů Žižkov a Cukrák, kdy přestane v DVB-T vysílat multiplex 1 s kanály České televize. Od začátku roku 2020 budou následovat další multiplexy a další regiony. Konkrétně 8. ledna bude také zahájeno vypínání stávajících DVB-T sítí, ve kterých vysílají komerční televizní stanice.

Postupně se bude pokračovat do 29. června, kdy budou vypnuty poslední DVB-T vysílače a bude uvolněno frekvenční pásmo 700 MHz pro mobilní operátory. Tato změna je celoevropský proces.

Nejnovější průzkum Nielsen Admosphere ukázal, že téměř 90 procent diváků o přechodu ví, více než polovina diváků tuší, kdy k němu dojde, 43 procent diváků je již na nový standard pozemního televizního vysílání připraveno, mají tedy televizor s DVB-T2 tunerem nebo příslušný set-top box. Dalších zhruba 25 procent diváků deklaruje, že se pro nákup nových přijímačů rozhodne, až to bude nezbytně nutné. 

Platformu pozemního digitálního vysílání pro příjem televize v Česku využívá zhruba 60 procent domácností.