Ester Ledecká – hvězda olympijských her. Závod v lyžařském super-G vyhrála i přes to, že její hlavní disciplínou je snowboarding. Za zlatou medaili dostane jeden a třičtvrtě milionu korun. To je však jen začátek. Mnohem více peněz ji může čekat díky podpisu smluv s novými sponzory. Jak uvádí David Trávníček, šéf Sport Invest Marketing, který sportovkyni zastupuje, jsou sami v týmu zvědaví, na jaké finální sumě se zastaví.
Ledecká jako značka. Milionová prémie za medaili je jen začátek, hodnota šampionky míří do světové top třídy
Jak roste hodnota Ester Ledecké?
Hodnotu obecně vyčíslujeme prostým součtem sponzorských spoluprací a jejich délek. My měli hodnotu Ester v hlavě, museli jsme ji však rádi přepočítat, protože po událostech z olympiády se stav věcí razantně mění. Sami jsme zvědaví, na jaké finální sumě se zastavíme.
Kam až může vystoupat, pokud to srovnáme třeba s fotbalovým brankářem Petrem Čechem a hokejistou Jaromírem Jágrem, kteří si za sezonu podle žebříčku časopisu Forbes vydělají 250 milionů, respektive 146,5 milionů korun?
Může se stát, že se Ester s těmito jmény ve smyslu marketingového zásahu bude moci srovnávat. Alpské lyžování je globální sportovní disciplínou s velkým potenciálem. Ester je navíc sněhovou obojživelnicí, která obě disciplíny dokáže kombinovat na té nejvyšší myslitelné úrovni.
Její aktuální příběh s lyžařským zlatem je pak naprosto unikátní. Především v zahraničních médiích, která obecně milují silné příběhy, se objevují titulky o největší senzaci olympijské historie, o fenomenální cestě sympatické holky z Prahy na Olymp. Samozřejmě, důležitý bude také výsledek snowboardového závodu, ale i bez něj je Ester suverénně jednou z hlavních tváří letošních Her.
Jak se „připlácí“ za každou další medaili?
Marketingový či obchodní potenciál není jen otázkou počtu medailí. V případě Ester je tu aspekt překvapení a absolutně nečekaného úspěchu, což je samo o sobě silným marketingovým střelivem. Pak je tu již zmíněná síla alpského lyžování jakožto královské disciplíny zimní olympiády.
Zároveň se bavíme o praktické ukázce marketingového potenciálu sportovce v přímém přenosu, který mohla sledovat celá planeta. Emoce v cíli, úsměv a profesionalita během desítek rozhovorů, tisková konference s vtipem a spontánním potleskem novinářů, skvělá angličtina, nadšené a obdivné reakce osobností nejen ze světa lyžování. To jsou fakta, která si každý potenciální partner může velmi jednoduše nalézt a ověřit.
To, jak sportovec komunikuje, tedy výrazně jeho hodnotu zvyšuje?
Jedná se o velmi důležitý aspekt. V době sociálních sítí a rychlosti médií je každý výsledek sportovce sledován v přímém přenosu – stejně tak jako jeho chování, vyjádření, případné problémy či skandály. Cesty Petra Čecha či Martiny Sáblíkové, které máme tu čest také zastupovat, jsou vedle nezpochybnitelné sportovní výjimečnosti založeny na jejich image. Na absolutní profesionalitě, vstřícnosti k veřejnosti a to vše v dlouhodobém horizontu. U Ester to platí stejně – zcela výjimečná sportovkyně, která sportu dává absolutní maximum a provází ji silný příběh.
Jak velký potenciál představuje konkrétně lyžování jako sport?
Je to tradiční sport s globálním zásahem a velkou pozorností v ekonomicky silných zemích. Osobnosti alpského lyžování jako Lindsey Vonnová nebo Mikaela Shiffrinová jsou globálními sportovními hvězdami.
Za globální sportovní hvězdu můžete označit někoho, kdo je známý podle jména a rozpoznatelný podle tváře napříč více zeměmi, ideálně i kontinenty. Nemůžeme teď říct, že je Ester definitivně globální hvězdou, ale to, co se kolem ní teď děje, můžeme zcela jistě nazvat globální slávou. Teď s tímhle skvělým vkladem musíme společně s kolegy ve Sport Investu a Ester nadále pracovat: jak ve sportovní, tak v marketingové oblasti.
Kdo ze sportovců na české scéně je pro byznys zajímavý?
Mezi nejsilnější česká jména určitě patří Petr Čech, Jaromír Jágr, Martina Sáblíková, Karolína Plíšková s Petrou Kvitovou a bezesporu právě Ester Ledecká.
- Ester Ledecká má strašně dobře odstartováno, protože zaujala média, to se nedá zaplatit žádným PR. A to samozřejmě nese tu její bublinu, kterou je potřeba využít.
- Má obrovskou výhodu také v tom, že je sama za sebe. Ona si buduje svoji značku, je to značka Ledecká. Když si budovali značku Jágr nebo Čech, tak byli součástí celku, byli součástí těch klubů, za které hrají.
- Navíc si myslím, že fotbal je určen pro trochu jiné konzumenty. Vždycky to bylo pivo, vždycky to byly produkty blízké těm dvěma sportům.
- Bílé sporty, které reprezentuje Ester Ledecká, jsou zajímavější z hlediska marketingu.
- Teď je strašně důležité, aby se nezranila, aby podávala výkony a samozřejmě aby lidé, kteří jsou v jejím týmu, jednali se správnými partnery v marketingu, protože ten byznys se z větší částí skrývá v tom, s kým navážete smlouvy a kdo vám bude plnit a koho budete reprezentovat – a to je práce už manažerů okolo.
- Musíte mít i trošku štěstí a já si troufám říct, že ona nakročila, co se týče toho finančního poměření, do kategorie set milionů korun.