Krom sucha trápí české zemědělce i přílišný dovoz masa

Větrný Jeníkov (Jihlavsko) - České zemědělství dosáhlo v roce 2011 rekordně vysokého schodku zahraničního obchodu. Důvodem je především fakt, že ČR vyváží suroviny a dováží zpracované produkty s vyšší přidanou hodnotou, a to především u dovozu masa. Podle předsedy Zemědělského svazu ČR Martina Pýchy činil schodek 35 miliard korun.

V prvním čtvrtletí 2012 se zahraniční obchod s masem na záporném výsledku obchodní výměny podílí z poloviny, uvedl Pýcha na jednání Zemědělského svazu ve Větrném Jeníkově na Jihlavsku. Podle Pýchy je výsledný schodek paradoxní vzhledem k vývoji v Evropské unii, která za rok 2010 udává kladné saldo 197 miliard korun. 

Ceny živočišných výrobků byly loni o 0,5 procenta nižší než v roce 2004. Zemědělská produkce ČR v běžných cenách loni díky rostlinné výrobě vzrostla a dosáhla 112,2 miliardy korun, ale byla o 13,5 miliardy korun nižší než v roce 1995, kdy díky živočišné výrobě činila 125,7 miliardy korun.

Petr Bendl, ministr zemědělství:

„Blížíme se tím situaci v rozvojových zemích, zatímco ve vyspělých státech táhne zemědělství právě živočišná výroba. Pokud se tento trend nepodaří otočit do roku 2020, budeme muset živočišnou výrobu odepsat.“

Trvající pokles živočišné výroby doprovází klesající soběstačnost Česka v základních potravinách živočišného původu. Například tuzemské stavy prasat loni klesly na nejnižší hodnotu od roku 1921, odkdy se sledují. Ke konci roku 2011 jich tuzemští zemědělci chovali 1,49 milionu, což bylo takřka o pětinu meziročně méně. Roční spotřeba vepřového masa se v ČR v posledních letech drží kolem 40 kilogramů na osobu a vepřové zůstává nejoblíbenějším druhem masa v Česku. Polovina vepřového na tuzemském trhu pochází z dovozu.

Zemědělcům dělá starosti i letošní počasí   

Jarní sucho, které zasáhlo hlavně Moravu, se podle Bendla výrazně podepsalo na kvalitě porostů a jejich současný stav nedává na mnoha místech předpoklady pro sklizeň, která by mohla uhradit vložené náklady zemědělců. Ministerstvo však podle Bendla nemá volné peníze ani dotační program, který by finanční ztrátu zemědělců vyrovnal. „Situaci monitorujeme a uvažujeme o různých úlevách a odkladech splatnosti,“ řekl Bendl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 6 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...