Krokodýli – noví obyvatelé českých vepřínů?

Praha – Zatímco masové kuličky s příměsí koniny se stále řeší ve velkém, na české talíře možná v nejbližších týdnech a měsících zamíří ještě neobvyklejší druh masa. Od počátku března totiž platí vyhláška ministerstva zemědělství, která umožňuje porážet krokodýly, jejich maso zpracovávat a pak prodávat dál. Delikatesy z krokodýla si tak Češi budou moct jako první v Evropské unii koupit už i od tuzemských chovatelů.

Zamíří místo hovězího steaku na talíře českých strávníků steak z krokodýla? Možná ano. A co víc, čerstvé bílé maso z predátora může nést i označení českého výrobku. „Je to chuťově do kuřete a lehce do ryby, ale chutná. A hosté jsou překvapeni, že je měkoučké a je to něco úplně jiného, jak vzhledem, tak i chutí,“ říká Jana Nováková, šéfkuchařka Mount Steak Restaurant.

„Je to velmi příjemná a dietní surovina, obsah tuku v mase je zhruba dvě procenta oproti šestnácti procentům ve svíčkové,“ dodává Stanislav Zukal z Culinary Institute Julienne. Kilo krokodýlího masa by mělo vyjít zhruba na 600 až 700 korun, nejchutnější částí těla je prý ocas.

Zkušený řezník si s krokodýlem poradí

Specializace řezník se zaměřením na porážení a bourání krokodýlů v Česku neexistuje. Přesto se tady budou tihle predátoři porážet – poprvé na přelomu dubna a května. Bude se ale jednat jen o zvířata, která vyrostla v zajetí.

„Zkušený řezník se na to zvíře podívá, jestli je to antilopa, žirafa nebo krokodýl, a jede nožem po kosti. Když je to odborník, tak si s tím poradí,“ neobává se porážení plazů František Kšána.

2 minuty
Krokodýlí maso míří na český jídelníček
Zdroj: ČT24

Na pultech obchodů se ale zatím krokodýl neobjeví, protože z jednoho pětadvacetikilového kusu se získá asi jen pět kilo masa. Jedinou firmou, která bude podle slov svého výkonného ředitele Michala Jedličky tento druh masa zpracovávat, jsou Kostelecké uzeniny. Z terárií na české talíře poputuje až 130 krokodýlů ročně.

Běžnou součástí jídelníčku se však nejspíš tito pravěcí plazi nestanou. Pro srovnání – v Česku se ve stejném období porazí skoro 119 milionů kusů drůbeže, tři miliony prasat a desítky tisíc kusů skotu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...