Krokodýlí maso skončilo v kafilerii. Češi o něj neměli zájem

Jevišovice - Stovky krokodýlů, prohlídky v teráriích a celá řada restaurací, které mají zájem o krokodýlí maso. Tak vypadaly loňské plány zemědělského podniku Agro Jevišovice na Znojemsku. Na krokodýlí farmě dnes žije posledních čtyřicet zvířat, která si chce chovatel nechat alespoň pro turisty. Podnikatelský sen jménem krokodýlí chov se ale neujal, jak majitelé na začátku očekávali.

„Je to masožravé zvíře, které jí jednou za osm až dvanáct dnů. Na jedno krmení našich čtyř desítek krokodýlů spotřebujemu 40 kilogramů masa, převážně kuřecího,“ popsal apetit chovaných krokodýlů zootechnik Lubomír Roškot. Jevišovická farma už poslala na porážku 160 krokodýlů. „Jsou to náročná zvířata na chov,“ připustil Roškot.

Pro nezájem Čechů o exotickou specialitu chov krokodýlů na jihu Moravy prakticky skončil. „Krokodýlí farma ve Velkém Karlově byla z technických důvodů zrušena. Prohlídky budou možné jen v krokoteráriu Jevišovice,“ upozorňuje na svých stránkách zemědělský podnik, který spadá pod koncern Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO).

2 minuty
O chovu krokodýlů hovoří zootechnik Lubomír Roškot
Zdroj: ČT24

Přestože jevišovický podnik porážel zároveň maximálně dvě až tři zvířata, odběratele pro své maso nenašel. Kilo krokodýlího masa se prodává až za 950 korun, nejkvalitnější je prý to z ocasu. Krokodýlí steaky nabízí už osm let například pražská restaurace Mount Steak Restaurant, která krátkodobě odebírala maso i z moravských krokodýlích chovů.

„Mysleli jsme si, že ta cena bude podstatně nižší a výhodnější, než maso, které je dovážené až z Afriky. Ale ta cena byla vyšší,“ popsal důvod krachu spolupráce s jihomoravskou chovnou stanicí provozovatel restaurace Martin Novák. Kuchaři tu každý měsíc připraví asi 15 krokodýlích steaků s rajčaty a zázvorem – porce stojí necelých 700 korun.

Maso ze 160 poražených krokodýlů proto skončilo z velké části v kafilérii. „Ztráty za toto maso se budou pohybovat ve výši desetitisíců, možná i statisíců,“ připustil mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka. Krokodýly na jih Moravy přivezl před deseti lety podnikatel Bohumír Rada. Plánoval postavit exotický pavilon s osmi stovkami krokodýlů. Nikdy ale nezískal stavební povolení a zadlužené družstvo nakonec převzal koncern Agrofert.

2 minuty
Krokodýlí maso skončilo v kafilerii
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 43 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...