Praha – 97 % Čechů už někdy nakoupilo přes internet. Výhody jsou jasné – nakupovat můžete z klidu domova bez zbytečných front, a navíc když zboží přijde, můžete ho vyzkoušet a do 14 dnů vrátit. Kdo ale platí v takovém případě poštovné? Podle staré legislativy v tom nebylo zcela jasno, zato nový občanský zákoník mluví konkrétněji.
Kdo zaplatí poštovné při vracení zboží z e-shopu?
„Chtěla bych se zeptat, zdali jsem povinna při vracení zboží zaplatit zpětně prodejci poštovné. Objednané zboží bylo nevyhovující, proto jsem ho zaslala zpět a nyní mi prodejce poslal fakturu i na jeho poštovné,“ napsala do Poradny portálu ČT24 paní Věra.
Podle právníků je požadavek na úhradu poštovného neoprávněný. Prodejce by mohl chtít úhradu poštovného pouze v tom případě, že by dopravu zboží zpět zajišťoval on. „Naopak na vrácení poštovného má nárok paní Voráčková, a to za poštovné, které uhradila při přijetí zboží,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
V tomto smyslu velmi pomohl nový občanský zákoník. Zatímco ve staré právní úpravě bylo pouze stanoveno, že prodejce je povinen do třiceti dnů vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky, a z tohoto ustanovení se povinnost vrátit také poštovné pouze dovozovala, nová právní úprava hovoří zcela jasně. „Podle nového občanského zákoníku je prodejce povinen vrátit peníze do čtrnácti dnů od odstoupení, a to včetně nákladů na dopravu ke spotřebiteli,“ upřesnil Zelený.
Ale pozor, nový občanský zákoník upravuje i výši nákladů na dopravu ke spotřebiteli, kterou je e-shop povinen zaplatit. Obchodník je povinen vrátit náklady na dodání zboží pouze ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. Jinými slovy, pokud e-shop nabízí například zaslání na dobírku za 100 korun a službu kurýra za 200 Kč, vy jste si zvolili dopravu kurýrem a dvě stovky zaplatili, v případě odstoupení od smlouvy máte nárok na vrácení nákladů za dopravu pouze ve výši 100 Kč.
Náklady na opravu
Novinek pro spotřebitele je ale v novém občanském zákoníku více. Zamíchal také například se 14denní lhůtou na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, pokud zákazníkovi zboží nevyhovuje. Délka lhůty se nijak nezměnila, e-shopy však dostaly právo navíc. Mohou si nově účtovat částku na opravu vrácené věci.
Máte další otázky týkající se nakupování po internetu, reklamací nebo ochrany spotřebitele? Zajímají vás jiná témata z oblasti ekonomiky nebo práva? Své otázky a náměty nám posílejte do Poradny.
„14denní lhůta nám slouží k vyzkoušení tak, abychom zjistili, jestli nám zboží sedí, nebo ne,“ uvedl Zelený. Rozhodně tedy nelze e-shop považovat za půjčovnu. „Pokud zboží používáme nad obvyklou míru a tím používáním ho poškodíme, tak nám prodávající může strhnout částku, která odpovídá opotřebení,“ dodal právník.
A ještě jedna novinka navrch - tentokrát ve prospěch spotřebitele. Pokud obchodník spotřebitele o zákonném právu na odstoupení od smlouvy zapomene poučit, prodlužuje se lhůta ze 14 dní na rok. „Pokud u výrobku není poučení, vy ho celý rok používáte a pak ho vrátíte, nesmí vám prodejce ani strhnout peníze za nadměrné používání,“ zdůraznil expert na spotřebitelské právo Tomáš Liškutín.
Obchodník je také při prodeji zboží povinen informovat spotřebitele o vlastnostech výrobku i o ceně. Pokud neuvede, že s výrobkem je například spojena nějaká daň nebo poplatek, nemusí spotřebitel tento poplatek hradit.