Kdo vydělá na českém mýtném - stát, nebo Kapsch?

Praha – Kauza elektronického mýtného na českých dálnicích se příští týden nejspíš pohne kupředu. Důvodem je nutnost rozhodnout, zda se přiklonit k nové variantě elektronických vinět, které loni schválili i poslanci, nebo zůstat u starých papírových dálničních známek. Ty by se totiž musely objednat nejpozději do konce června. Proto odstupující ministr dopravy Gustáv Slamečka rozhodne o koupi čtyř milionů nových elektronických vinět už příští úterý, píšou dnešní Hospodářské noviny. Nově vznikající koalice se změnou nesouhlasí, protože na ni stát nejspíš hodně prodělá, a nechala se slyšet, že se přechodu na nový systém platby pokusí zabránit. Přesto se ministr Slamečka rozhodl jednat, protože je prý potřeba ctít zákon.

O projektu se sice už rozhodlo loni, přesto na povrch vyplulo mnoho souvislostí, které poukazují na zásadní nedostatky celého projektu. Tou nejzásadnější chybou je, že na nových vinětách v době vysokého rozpočtového schodku Česko prodělá. Systém bude v prvních letech ztrátový a do roku 2016, kdy má životnost elektronických vinět končit, podle experta Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT Česká republika prodělá mezi devíti a jedenácti miliardami korun.

Firma, která miliardovou zakázku dostane, naopak výrazně vydělá

24 minut
Brífink ČSSD
Zdroj: ČT24

Slamečkův mluvčí Karel Hanzelka pro Hospodářské noviny

„Dne 22. června rozhodneme, zda se vypíše tendr, nebo zda zakázku zadáme konkrétní firmě.“

Konkrétní firmou Hanzelka myslí rakouskou společnost Kapsch, která pro bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka studii na zavedení elektronických vinět v České republice zpracovala. Kapsch státu slibuje mnoho výhod. Půjde podle něj například o zavedení kilometrových plateb osobních aut, s tím ale žádný zákon zatím nepočítá. Dalším plusem má být klouzavá platnost a možnost přenosu viněty z jednoho automobilu do druhého. Viněty také půjde nabíjet v síti čerpacích stanic a pošt, ale i po internetu nebo mobilem. Viněty také dále budou moci sloužit jako elektronické peněženky pro platbu za palivo nebo parkování.

Proti ale stále stojí řada nevýhod. Podle Ředitelství silnic a dálnic budou viněty ročně stát 1,6 miliardy korun, další miliardy stát zaplatí za přechod na nový systém. Výroba a distribuce papírových nálepek přitom stát přijde na zhruba 200 milionů ročně. Pokud by platil odhad ředitelství, stát by za šest let přišel o 8,4 miliardy příjmů. Nemalým minusem je i vpád do soukromí Čechů. Stát totiž díky vinětám bude přesně vědět, kde se automobil pohybuje. To je podle předsedy ODS Petra Nečase zcela nepřípustné.

ČSSD: Viněty (zatím) nepodpoříme

Sociální demokraté chtějí příští týden předložit ve sněmovně návrh na zrušení nebo alespoň několikaletý odklad spuštění systému elektronických vinět. Místopředseda strany Bohuslav Sobotka současně vyzval ostatní parlamentní politické strany k tomu, aby tento návrh podpořily ve zrychleném řízení.

Dle Sobotky posudky odborníků dokazují, že stát by mohl zavedením tohoto projektu přijít za prvních šest let životnosti systému o 9 až 11 miliard korun. Roční náklady na provoz elektronických vinět by se pak měly pohybovat kolem 1,6 miliardy korun, a to bez započtení nákladů na samotné spuštění systému. Stát by pak kvůli vinětám přicházel o 1,4 miliardy korun ročně.

Někteří odborníci si myslí, že na vinětách vydělá jen firma Kapsch

Jde navíc o zcela unikátní způsob vybírání dálničních poplatků, který nikde jinde na světě nefunguje. Evropa se nám kvůli návrhu navíc před dvěma lety, kdy ji expert ministerstva dopravy v Bruselu prezentoval, vysmála s tím, zda systém prezentuje za Česko, nebo za firmu Kapsch.

Původně mělo o mýtný systém zájem zhruba deset největších světových hráčů. Nakonec ale vše skončilo u firmy Kapsch a podezření na korupci ani po letech neslábnou. Ostatní společnosti si totiž účast v tendru velmi rychle rozmyslely. Jako důvod uvedly neprůhlednost celé zakázky. Kapsch zatím v souvislosti s tendrem získal zakázky za 30 miliard korun a nyní se mu rýsuje dalších 8,5 miliardy za elektronické viněty.

Zavádění mýtného má v Česku dlouhou historii

První návrh zavedení mýtného pro kamiony podal v roce 2005 tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. Firma Kapsch se na scénu dostala až o rok později, když vyhrála zakázku na vybudování mýtného a jeho provoz na dalších deset let za 22 miliard korun. V lednu 2007 byl systém mýtného spuštěn pro vozidla nad 12 tun. V dalším roce Kapsch vypracovala studii na zavedení elektronických vinět a v červnu už poslanec ODS Oldřich Vojíř návrh předložil ve sněmovně. Přesně o rok později byl návrh schválen a nyní ministerstvo dopravy rozhoduje, jestli na elektronické viněty vypíše tendr.

Elektronické viněty – změna pro řidiče

Řidiči by si nově na sklo připevňovali místo nálepky krabičku o velikosti kreditní karty, která nebude mít vztah k žádné osobě ani autu. Cena ročního nabití zůstane stejná, a po dálnicích se tak bude jezdit i nadále za 1 200 korun. Viněta bude však navíc ochráněna vratnou zálohou 500 korun. Experti ale tvrdí, že by se viněty vyplatily pouze v případě, že by jeden ujetý kilometr stál korunu a padesát haléřů, což by cestování prodražilo všem, kteří po dálnici ujedou více než 800 kilometrů ročně. O osudu vinět však rozhodne stejně až nová vláda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 4 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 21 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...