Praha – Rozjet nové podnikání je v Evropě těžší než třeba v Severní Americe. Vyplývá to ze studie Světového ekonomického fóra. Do pěti let na starém kontinentě zanikne polovina takzvaných startupů. Hlavním problémem je fragmentovanost evropského trhu a nedostatečná spolupráce s velkými firmami, které by pomohly nápady rozvinout.
Kde sehnat peníze na rozjezd podnikání? Přispět může EU i andělský investor
Rozjet vlastní podnikání je v Evropě obtížnější a méně obvyklé než třeba ve Spojených státech. Téměř polovinu Evropanů to nikdy nenapadlo, tři čtvrtiny říkají, že je těžké začít, a to kvůli nedostatečné finanční podpoře při rozjezdu. „Na startupové podnikání, které je hodně rychlé, nejsou třeba připraveny banky, které nejsou schopny poskytnout rychlý úvěr. Startup přitom většinou nefunguje déle než tři roky,“ popisuje Jan Beránek ze serveru Lupa.cz.
Evropská komise teď proto plánuje vytvořit speciální agenturu, která má těm nejzajímavějším nápadům pomoct na svět. Celkem pro startupy vyčlenila Evropská komise v příštích šesti letech 18 miliard eur. „Projektové návrhy budou předkládány přímo agentuře. Čeští podnikatelé budou moct využít služeb národních kontaktních bodů,“ vysvětluje Filip Matys z ministerstva průmyslu o obchodu. Žádosti o granty tak bude možné předkládat v češtině.
Startupy a začínající podnikatelé mají ale i další možnosti, jak svůj byznys financovat. Velmi populární jsou weby, které propojují podnikatele a individuální investory z celého světa. Na takových stránkách se většinou začínající podnikatelé snaží formou sbírky od přispěvatelů vybrat drobnější částky, až nakonec ve výsledku dosáhnou cílové částku na daný projekt. Říká se tomu crowdfunding. Ve světě takto fungují stránky jako Kickstarter, Indiegogo nebo Crowdfunder.
Chcete investora? Buďte blázniví
Podle Michaele Goldberga, amerického profesora a správce venture kapitál fondu Bridge, takzvaný crowdfunding mění celý systém financování startujících firem. „Staré časy, kdy jste se potkávali v Ostravě, Hodoníně a Brně s místními byznysmeny a obchodními komorami jsou pryč. Investoři do vašeho byznysu teď můžou pocházet z úplně jiné části světa,“ popisuje.
Na crowdfundingové weby podle něj chodí bohatí investoři hledat nápady. „Může to být třeba nějaký úspěšný Čech, který žije v Londýně nebo Spojených státech, a všimne si vás, protože jste z Česka. Tihle takzvaní andělští investoři do toho potom jdou i s tím, že na tom mohou třeba prodělat,“ tvrdí Goldberg.
Základem ale je investora něčím zaujmout. „Stostránkový byznys plán s grafem, jak vám to krásně příštích deset let poroste, už moc nezaujme. Firmy čím dál víc používají tazkvaný byznys model canvas, čili krátké schéma podnikatelského modelu, kde testujete různé hypotézy. Firmy také začaly v dnešním youtube světě hodně používat video,“ naznačuje Goldberg.
„Mnoho investorů chce také vidět, jestli jdete sám s kůží na trh, jestli jste ochotni sami si vzít kvůli svému nápadu půjčku, zastavit dům, jak moc svému nápadu věříte – to také dodává investorovi důvěru. Mohou si samozřejmě myslet, že jste blázen, ale většina podnikatelů bláznivých je,“ dodává.