Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Uvedli to mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a společnosti Kapsch David Šimoník. Stát vyjednal s firmou „slevu“ 28 procent oproti současnosti. Uzavření dodatku kritizuje pravicová opozice. Podle koaliční ČSSD, která proti uzavření dodatku dříve vystupovala, jde o odpovědnost ministra dopravy Dana Ťoka.
Kapsch má smlouvu na pokračování mýtného systému. Bude o čtvrtinu levnější než dosud
Součástí ceny je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS).
Podle ministra dopravy Dana Ťoka se tak prodloužením dosavadní smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtných bran otevře úřadu cesta k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele.
Tendr na nového provozovatele systému plánuje ministerstvo spustit napřesrok v červenci. Resort v té souvislosti nyní vybral společnost Deloitte Advisory jako projektového manažera, který bude pomáhat s přípravou soutěže na provozovatele. „Předpokládaná hodnota zakázky byla 70 milionů korun. Vítězná nabídka na úrovni 30,4 milionu korun tedy představuje významnou úsporu, kterou otevřený tendr na mýtného manažera přinesl,“ uvedlo ministerstvo.
Úkolem projektového manažera bude zpracovat tarifní politiku, podle níž se nastaví budoucí mýtné sazby. Pomůže rovněž připravit zadávací podmínky technologicky neutrální soutěže, v níž stát vybere nový mýtný systém.
Zároveň se jedná o koncepci zpoplatnění mýta, tedy zdali se bude dál platit jen na dálnicích a části silnic prvních tříd, nebo zdali se zpoplatnění pro kamiony rozšíří i na silnice nižších tříd.
Pravice: Selhání Ťoka i obavy z arbitráží
Uzavření dodatku s firmou Kapsch se nelíbí pravicové opozici. ODS to označila za selhání Dana Ťoka. Šéf poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura kritizuje především to, že provozovatel mýta nebyl vybrán v otevřené soutěži. „Právě otevřená soutěž měla umožnit ostatním společnostem, které elektronické mýto již jinde provozují, aby o zakázku soutěžily, a byly tedy nucené poskytnout České republice co nejvýhodnější nabídku,“ uvedl Stanjura.
„Ministr dopravy i celá vláda vystavuje zemi riziku soudů či arbitráží včetně pozastavení platnosti uzavřené smlouvy,“ reagoval šéf poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát. Podle něj tím ministerstvo dalo signál, že nejjednodušší je problém neřešit a prodlužovat stávající stav bez ohledu na ekonomické zájmy státu.
Ministra Ťoka se naopak zastává jeho vládní kolega a šéf ANO Andrej Babiš. „My jsme zdědili smlouvu, která byla od počátku velice kontroverzní. Zápasili jsme s tím, nebylo jiné řešení,“ poznamenal Babiš. Rozhodnutí o prodloužení smlouvy se společností Kapsch je podle odborného mluvčího ČSSD pro oblast dopravy Jana Birkeho plně v kompetenci ministra dopravy a zároveň jde i o jeho odpovědnost. „Preferovali jsme soutěž. Byli jsme přesvědčeni, že bychom tím docílili větší slevy. Nicméně časová tíseň a mnohdy liknavost některých ministrů dopravy nás dostaly do této situace,“ řekl Birke.
Podle vedoucího Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT v Praze Pavla Přibyla pokud není známá cílová funkce, je těžké něco měnit. „Politici dodneška nerozhodli, zda bude zavedeno takzvané evropské mýto, nebo zda bude rozšířeno mýto na silnice jiných tříd. Když není politické rozhodnutí, tak řešení, které zvolilo ministerstvo, je podle mého jediné možné a optimální i finančně,“ uvedl Přibyl.
Konečná cena za mýto může být ještě nižší
Současný kontrakt s Kapschem na provozování mýtného systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Resort proto navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní. Návrh na prodloužení smlouvy, který vyvolal spor uvnitř vládní koalice, schválila vláda 11. července.
Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za zmíněné služby zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu mýta ušetří stát proti současnosti zhruba půl miliardy ročně, což odpovídá slevě 28 procent. Výsledná cena je součtem všech poptávaných služeb v maximální výši, je však pouze na ministerstvu dopravy, v jakém objemu je bude čerpat. Konečná cena tak může být nižší.
Součástí dohody je i vyřešení sporného dodatku o stavbě nových mýtných bran na úsecích, které získají stavební povolení do roku 2017. Nově dohoda počítá s tím, že Kapsch postaví mýtné brány na dálničních úsecích, které se budou otevírat během uvedeného tříletého období.
Rovněž předpokládá součinnost Kapsche při přípravě nového tendru. Společnost tak má předat dokumentaci systému při přípravě nové soutěže. Zároveň dohoda počítá s asistencí specialistů Kapsche při předávání systému novému provozovateli vzešlému z výběrového řízení.
Prodloužení smlouvy s Kapschem bez výběrového řízení pravděpodobně napadnou společnosti, které o provoz mýtného v minulosti projevovaly zájem. Jde například o slovenského výběrčího, společnost SkyToll, která už dříve avizovala, že se kvůli prodloužení kontraktu s Kapschem obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Ten už se smlouvou jednou zabýval, šetření ale zatím pozastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Podle Ťoka se úřad neobává, že by podání námitek k antimonopolnímu úřadu mohlo něco na postupu ministerstva změnit.