Kalouskovy škrty: D1 v ohrožení, stop výzkumu, méně pro učitele

Praha – Nové Kalouskovy škrty budou bolet. V ohrožení kvůli nim bude dostavba dálnice D1 i některé stavby na železnici. Česko také přijde o část dotací z Evropské unie. Úspory by mohli poznat také učitelé na svých peněženkách. O miliardu méně stát vynaloží také na podpory v nezaměstnanosti a peníze budou chybět také na dotace na služby pro postižené, seniory a ohrožené děti.

Státní fond dopravní infrastruktury by měl v příštím roce dostat z národních zdrojů o 6,6 miliardy méně. Tyto peníze budou chybět mimo jiné na spolufinancování projektů placených z velké části z evropských peněz. Z toho plyne podle ředitele fondu Tomáše Čočka jediné: Česko nebude moci vyčerpat dotace, které mu nabízí Evropská unie. S tím počítá v návrhu rozpočtu i ministerstvo financí, a proto už očekávané dotace z EU fondu rovnou snížilo o 12,5 miliardy. Čoček ale varuje, odhad ministerstva je optimistický, může být ještě hůř.

V ohrožení se ocitnou zejména velké projekty. „Velké projekty, které jsou plánované na tři stavební sezony, což je třeba železnice Rokycany–Plzeň, což je třeba D1 úsek Přerov–Lipník, by se nestihly dokončit do limitního data a Brusel by nám na to nemusel přiznat finanční prostředky,“ upozornil Čoček.

Problémy by škrty, které navrhlo ministerstvo financí, mohly způsobit také menším projektům plánovaným na příští rok. Některé z nich je možné odložit, avšak i to má své hranice. „Většina těch staveb je na železnici a my prostě nemůžeme zavřít celou železniční síť a začít ji opravovat,“ vysvětlil Čoček.

Akademici: Škrty jsou nespravedlivá katastrofa

Před navrženými škrty varuje také Akademie věd ČR. Ta kvůli nim příští rok přijde v porovnání s letošním rokem o 13 procent svého rozpočtu, což je více než půl miliardy korun. „Zásah do výzkumu bude dramatický. Ten škrt je třikrát větší, než je poměr výdajů na výzkum a vývoj ve státním rozpočtu,“ upozornil člen akademické rady Jiří Chýla.

Akademie věd přicházela o peníze i v uplynulých letech. Šetřila proto například na obnově přístrojového vybavení. To ale již do budoucna nebude možné. „To můžete udělat třeba jeden rok, ale když to budete dělat několik let za sebou, tak to přístrojové zařízení bude degradované,“ popsal Chýla. Šetřit akademie může také například na platech vědců, i z toho má ale Chýla obavy. Vědci by totiž mohli začít ve větší míře odcházet za lépe placenou prací do zahraničí.

Jiří Chýla

„Omezení o 13 procent je obrovské, to už se nedá ustát dočasnými omezeními. Já si nedovedu představit, co budeme dělat, abychom akademii nepoškodili.“

Škrty ve školství jsou podle ministerstva nemožné

Problematické budou také škrty v resortu školství. V letech 2013 až 2015 by měl resort přijít o víc než pět miliard korun. „Tento návrh nepovažujeme za možný především proto, že by měl přímý dopad na platy učitelů,“ zdůraznil mluvčí ministerstva školství Marek Zeman.

Školské odbory považují návrh dokonce za provokaci. Snížení výdajů na školství o čtvrt miliardy pro příští rok se podle nich projeví snížením platů učitelů v řádu stokorun. Sáhnout se bude muset také po slučování škol. To je ale možné provést nejdřív od září, podotkl šéf školských odborů František Dobšík.

České bankovky
Zdroj: ČT24/ČNB

Z hlediska dalšího vývoje ekonomiky budou bolet hlavně škrty v dopravě a vědě

Z pohledu reálné ekonomiky a hospodářského růstu ovšem mají úspory v resortu školství jen malý dopad. Mnohem více budou ekonomiku bolet škrty ve vědě a dopravní infrastruktuře. Podle ekonomů by bylo lepší hledat úspory jinde. „Určitě je lepší snížit podporu v rodičovství, což je normální útrata, než snižovat útratu na dlouhá období do budoucna, což jsou zrovna ty dálnice a investice do vědy a výzkumu,“ nastínil analytik České spořitelny Lobotka.

Celkově pak vládní návrh úspor pocítí nejen přímo zasažené resorty, ale i celá ekonomika. „40 miliard je více než procento hrubého domácího produktu. Samozřejmě ale pak ten dopad může být vyšší, protože když vezmete procento z investic, tak ty pak mají dopad v reálné ekonomice skrze multiplikační efekty,“ varoval Lobotka. V delším horizontu pak může podle něj dojít také ke snížení konkurenceschopnosti Česka v porovnání se zahraničím.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...