Úřady v Jižní Koreji nařídily pozastavit prodej většiny modelů německé automobilky Volkswagen. Zároveň firmě vyměřily pokutu ve výši 17,8 miliardy wonů (388 milionů korun) za údajné falšování dokumentů o testech emisí a úrovně hluku. Informovala o tom agentura Reuters. Firmě navíc hrozí také žaloba, a to od německé spolkové země Bavorsko. Ta se rozhodla zažalovat automobilový koncern o odškodné za dopady skandálu kolem měření emisí. Agentuře DPA to řekl bavorský ministr financí Markus Söder.
Jižní Korea pozastavila prodej většiny aut VW, Bavorsko chce firmu zažalovat
Bavorsko se tak stalo první spolkovou zemí, která oznámila záměr podat na Volkswagen kvůli aféře žalobu. Důvodem jsou ztráty, které utrpěl bavorský penzijní fond v důsledku propadu ceny akcií Volkswagenu. „Bavorsko musí Volkswagen zažalovat,“ prohlásil Söder.
Spolková země loni v září měla v penzijním fondu pro státní zaměstnance kolem 58 tisíc prioritních akcií Volkswagenu, jejichž hodnota v důsledku skandálu klesla o více než 40 procent. „Chceme ty peníze od Volkswagenu získat zpět. Konkrétně jde o maximálně 700 tisíc eur (18,9 milionu korun),“ upřesnil bavorský ministr.
Korea dala firmě pokutu
Vláda Jižní Koreje zrušila certifikaci 80 modelovým variantám automobilů značek VW a rovněž Audi a Bentley, které jsou součástí koncernu Volkswagen. Ten v Jižní Koreji dobrovolně pozastavil prodej většiny svých modelů již v červenci. Nynější rozhodnutí jihokorejské vlády nicméně Volkswagen označil za nanejvýš přísné. Dodal, že zváží, zda proti rozhodnutí podnikne právní kroky.
Podle jihokorejských představitelů by mohlo trvat déle než tři měsíce, než se prodej dotčených modelů obnoví. „Certifikace vozidla obvykle trvá tři měsíce, v případě Volkswagenu by to však mohlo být delší, protože budeme postupovat důkladně,“ uvedl jeden z vedoucích pracovníků na ministerstvu životního prostředí.
Volkswagen v Jižní Koreji po vypuknutí skandálu kolem měření emisí čelí prudkému poklesu prodeje. V letošním prvním pololetí se odbyt automobilů se značkou VW na jihokorejském trhu meziročně propadl o třetinu na 12 463 vozů. Ačkoliv je Jižní Korea pro Volkswagen relativně malým trhem, představuje významné odbytiště pro jeho luxusní značky Audi a Bentley.
Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software umožňující manipulovat s testy emisí. Aféra se týká mimo jiné asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Jižní Korea v této kauze postupuje proti Volkswagenu poměrně tvrdě. Již loni v listopadu vyměřila firmě pokutu 14,1 miliardy wonů (308 milionů korun) a letos v červnu v rámci vyšetřování zatkla jednoho z místních manažerů automobilky.