Praha - Celorepubliková kontrola ukázala, že každý třetí prodejce uhlí své zákazníky ošidí. Česká televize byla přímo u toho, když takový prohřešek ve středních Čechách odhalila Česká obchodní inspekce. Zákazníkovi tady přivezli méně uhlí, než si objednal. Kupující má jedinou možnost, jak se podvodům bránit - být při nakládání uhlí do vozu osobně.
Jak se nenechat ošidit při koupi uhlí?
Ve 3. čtvrtletí, kdy kontroly prodeje uhlí začaly, prokázali inspektoři porušení povinností každému třetímu prodejci. „Dochází k tomu, že spotřebitelé jsou šizeni a dodávky nejsou takové, jak jsou deklarované. Zákazníci dostávají méně zboží, než si zaplatili,“ potvrzuje mluvčí ČOI Denis Gajdoš.
Inspekce radí, jak se proti tomu bránit. „Spotřebitelé by měli objednávat uhlí u osvědčených dodavatelů,“ doporučuje ČOI. Dožadujte se také přesných informací o cenách a raději se vyhněte podezřele levným nabídkám. Kupující má navíc právo na převážení dodávky uhlí, ještě než ji převezme. Pokud by se prodávající vytáčel a nechtěl by vyhovět, zvažte, zda si uhlí neobjednat někde jinde.
Nepřebírejte ani mokré uhlí, hrozí totiž, že by se mohlo samovznítit. Když už je uhlí složené ve sklepě a do 14 dnů se rozpadne na prach, je možné dodávku reklamovat. „Rozpad uhlí svědčí o tom, že jeho uskladnění nevěnoval prodejce náležitou péči,“ upozorňuje inspekce.
Rady zákazníkům
- převážení - prodávající je povinen umožnit kontrolu správné hmotnosti objednávky
- nakládka - požádá-li spotřebitel předem při objednávce o možnost být osobně při nakládce a vážení uhlí, měl by mu prodávající vyhovět