Bombaj (Indie) – Indická automobilová společnost Tata splnila všem milovníků vozů a šperkařských výrobků. Předvedla totiž první pojízdný model s karosérií ze zlata. Jeho cenu vývojáři vyčíslili na 220 milionů rupií, tedy zhruba 83 milionů korun. Pro případné zájemce mají zástupci automobilky špatnou zprávu - místo služby marnivým řidičům totiž bude „pojízdný šperk“ fungovat jako propagace průmyslu i tradičního indického umění. Předobrazem zlatého modelu je přitom paradoxně model Tato Nano, označovaný jako nejlevnější automobil světa.
Indická automobilka představila vůz ze zlata
Na výrobu auta padlo celkem80 kilogramů22karátového zlata,15 kilogramůstříbra a 10 tisíc drahých kamenů. Na sestavování auta se podílelo 40 domácích klenotníků. Firma Tata chce luxusním vozem oslavit 5 tisíc let šperkařské tradice země, která se pokládá za světovou velmoc a hlavně podpořit uvadající prodeje. „Tohle auto není na prodej. Bude jezdit po světě a propagovat umění indických šperkařů,“ vzkázal manažer automobilky Bhaskar Bhatt.
Tata chce se zlatým autem propagovat hned dvě oblasti svého podnikání. Výrobu automobilů a také síť šperkařství, které firma vlastní. Problémy s odbytem mají nyní hlavně její vozy. Podle expertů z oboru za to může špatná propagace značky a rezignace na bezpečnostní stránku aut. „Vůbec nedělají marketingovou strategii dobře. Tímhle vozem jen matou zákazníky,“ namítá dopravní expert Surjit Arora.
Model Nano začala Tata prodávat v roce 2008 jako nejlevnější vůz na světě. V přepočtu stojí asi 45 tisíc korun. Měl umožnit nemajetným Indům vyměnit motocykl za bezpečnější automobil. Právě s bezpečností ale měly vozy Nano řadu problémů. Nahlášeno bylo i několik nehod, kdy vozy samy vzplanuly. V srpnu se proto prodalo pouze 1200 kusů tohoto modelu.