Gyroskopický motocykl má být alternativou k městským autům

San Francisco – Spojit obratnost motocyklu s bezpečností automobilu se pokouší dvojice sanfranciských designerů. Jde o jednostopé vozidlo nazvané C-1, které má být oproti předchozím pokusům o plně kapotovaný motocykl bezpečnější a díky speciálnímu gyroskopu už nebude problém udržet rovnováhu. Vozidlo má být určeno zejména k cestování po městě, tomu odpovídá i použití elektromotoru k jeho pohonu. Přesto se řidiči nemusí bát nedostatku koní.

Nevýhody motocyklů a skútrů, které se dokážou snadno proplést ucpanými ulicemi, jsou dobře známé – řidiči jsou při nehodě mnohem hůře chráněni a navíc jsou vystaveni rozmarům počasí. Patent kalifornské společnosti Lit Motors by tyto nevýhody měl odstranit, vlastně tak vznikne jednostopý automobil. „Má to dvě kola, takže je to krásně obratné. Pojí se tak vzrušení z motorky a pohodlí auta,“ shrnul designér Daniel Kim.

Neúspěchu, který potkal předchozí podobné projekty, se Lit Motors neobávají. Předchozí plně kapotované motocykly, z nichž některé se dočkaly i sériové výroby, doplatily zejména na svou obtížnou ovladatelnost – špatně se s nimi manévrovalo a především bylo náročné udržet rovnováhu. V případě C-1 by podobné potíže neměly nastat, vozidlo je vybaveno gyroskopy. „Máme patentovanou technologii. Gyroskopy se starají o to, abyste motorku nikdy nepoložili. Aby se vám to povedlo, potřebovali byste třeba slona,“ prohlásil Daniel Kim.

Podle marketingového ředitele Lit Motors Ryana Jamese očekávají výrobci zájem o C-1 především od motocyklových nadšenců, kteří například ocení možnost cestovat v obleku. Vůz je dvoumístný, vybaven klimatizací i airbagy. Firma má zatím 300 objednávek.

Stroj je poháněn elektromotrorem, jeho 20 kilowattů rozjede motocykl až na 200kilometrovou rychlost. Dojezd vozidla je 300 kilometrů.

2 minuty
Gyroskopický motocykl jako konkurence autům i motorkám
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...