Grafická studia čelí podezření z kartelu

Brno - Některá česká grafická studia se možná domlouvají na cenách svých služeb. Alespoň je z toho podezírá antimonopolní úřad. Ten nyní vede tři správní řízení s podezřením na kartelové chování - s Unií grafického designu, Typo Design Clubem a Asociací užité grafiky a grafického designu Praha.

Sdružení vydávají ceníky s doporučenými cenami, což podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) není správné, řekl dnes jeho mluvčí Kristián Chalupa.
 
Bližší informace zatím ÚOHS nechce zveřejnit. Tvrdí ale, že materiály, které sdružení vydávají, mohou ovlivňovat jejich členy a bránit rozvoji konkurence. I podle výroční zprávy úřadu za loňský rok jsou grafické služby jednou z oblastí, na které se letos úředníci zaměří.
 
Podobný problém s udáváním doporučených cen měli v minulosti například lékárníci nebo Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Kvůli určování cen pro další prodej úřad v minulosti prověřoval některé výrobce dveří a podlah, dodavatele kosmetiky a výrobce nealkoholických nápojů. Pokutu 2,3 milionu korun musela za určování prodejních cen zaplatit česká pobočka firmy Tupperware.