Ekonomická vysvětlivka: Maloobchodní tržby

Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se děli na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodní tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.

Vývoj maloobchodních tržeb zveřejňuje statistický úřad s měsíční frekvencí a uvádí se v reálném vyjádření, tedy bere se v potaz skutečné množství prodaného zboží, nikoli růst či pokles cen. Pokud se maloobchodní tržby zvýší například o pět procent, jde o reálný růst prodejů, nikoli o nárůst daný zdražením. Český statistický úřad však zveřejňuje i nominální vývoj tržeb, který právě zobrazuje jak vývoje prodejů, tak i vývoj cen prodávaného zboží.

Při snaze správně interpretovat data a jejich porovnání s předchozími měsíci je potřeba brát v potaz i skutečnost, že na prodeje zboží má vliv rozdílný počet pracovních dní v měsíci či jiné počty pátků a sobot, kdy bývají například silnější prodeje potravin. Statistici proto uvádějí meziroční vývoj maloobchodních tržeb obvykle očištěný o takzvané kalendářní efekty, čemuž lze právě rozumět jako snaze zohlednit v číslech rozdílné počty pracovních dní či víkendů v daném měsíci.

Meziroční srovnání má také svou výhodu v tom, že porovnává stejná období daného roku, například obvykle silné předvánoční prodeje v závěru roku. Případně je možné jednotlivé měsíce srovnávat mezi sebou s využitím sezonně očištěných hodnot, které se snaží zohlednit skutečnost, že některá období v roce bývají typicky z pohledu nákupů domácností silnější.