Důvěra amerických spotřebitelů se zhoršuje. Může to oslabit další vývoj ekonomiky

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech v srpnu druhý měsíc za sebou klesla. Dostala se tak na nejnižší úroveň za více než šest let. Rychlý růst počtu případů nákazy koronavirem v řadě částí USA totiž zvyšuje obavy spotřebitelů ohledně vývoje jejich finanční situace i celé ekonomiky. Vyplývá to z výsledků průzkumu organizace Conference Board.

Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně, neboť se z nich snaží odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity.

„Spotřebitelské výdaje v posledních měsících oživily, ale rostoucí obavy spotřebitelů ohledně vyhlídek ekonomiky a jejich finanční situace pravděpodobně v příštích měsících povedou k ochlazení výdajů,“ uvedla šéfka oddělení ekonomických ukazatelů v Conference Board Lynn Francová.

  • Index spotřebitelské důvěry v srpnu klesl na 84,8 bodu z červencových 91,7 bodu. Dostal se tak nejníže od května 2014. 
  • Index se nyní nachází 36 procent pod letošním maximem, kterého dosáhl v únoru, tedy před začátkem vážnějších dopadů šíření koronaviru na ekonomiku Spojených států. 

Průzkum ukázal, že spotřebitelé jsou v srpnu pesimističtější ohledně současné situace i vyhlídek.

„Spotřebitelská důvěra nyní udělala dva kroky zpátky po obřím červnovém kroku kupředu,“ uvedl analytik Jim Baird ze společnosti Plante Moran Financial Adisors. „Počáteční naděje na rychlejší návrat ke stavu z doby před pandemií povadly,“ dodal.