České Budějovice - Dva úseky dálnice D3 do Českých Budějovic by se mohly postavit za soukromé peníze, tedy formou PPP projektu. V Česku se přitom zatím žádný silniční PPP projekt nepodařilo zrealizovat. Nejznámější je případ dálnice D47, kterou měla postavit izraelská firma.
Dostavba D3 za soukromé peníze? Možná ano
Postavení 18 kilometrů dálnice D3 Bošilec - Borek by mělo rozhodnout o osudu PPP projektů v Česku. „Předložíme vládě variantu jak klasické výstavby, klasického financování, tak i formou PPP,“ tvrdí náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.
PPP je dražší, ale bez následných starostí
Zatímco klasická výstavba financovaná státem by vyšla podle odhadů zhruba na 5 miliard korun, cena PPP projektu bude vyšší. Jenže stát se nebude muset starat 30 let o údržbu a opravu dálnice a stavbu bude pouze po částech splácet.
Definice PPP projektu
PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships. PPP je obecný pojem pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru vzniklou za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb. Jednotlivé varianty PPP by měly zvyšovat kvalitu i efektivnost veřejných služeb včetně výkonu státní správy a urychlovat realizaci významných infrastrukturních projektů s pozitivním dopadem na rozvoj ekonomiky.
(čerpáno z dalnice-d3.cz)
„V případě, že stát nemá investiční prostředky momentálně, tak soukromý sektor je mu schopen vypomoci,“ tvrdí Igor Snopek, předseda Asociace PPP. Stát by v takovém případě zodpovídal pouze za výkup pozemků a získání stavebního povolení. Odměna se ale nebude vypočítávat z počtu projetých aut, ale pouze podle toho, jak bude dálnice sjízdná.
Třeba v Maďarsku docházelo k tomu, že dálnici postavenou pomocí PPP projektu řidiči začali objíždět. Výhodou by podle ekonomů zase mělo být to, že u PPP projektů je menší riziko korupce.
PPP projekt nabízí méně prostoru pro korupci
„U klasické veřejné zakázky se u nás něco postaví, může se tam krást, v pětiletých intervalech se dálnice opravuje a je to vlastně příležitost pro korupci. Na rozdíl od PPP projektu, kdy se dálnice postaví a potom je na 30 let vymalováno,“ tvrdí Marcel Babczynski, ředitel odboru infrastrukturních projektů České spořitelny.
Vláda by měla o PPP projektu na dálnici D3 rozhodnout během prosince.
Informace o dálnici naleznete ZDE