Praha – České zboží v Rusku táhne. Má tam dokonce mnohem lepší zvuk, než zboží z ostatních zemí střední a východní Evropy. To je zřejmě i důvod, proč se obchodní příležitosti v Rusku těší poměrně velkému zájmu. Proniknout na ruský trh přesto není jen tak. S angličtinou si podnikatelé v Rusku nevystačí, je třeba znát ruštinu. Důležité jsou při pronikání na ruský trh také osobní kontakty.
Do Ruska s angličtinou nelez
„Rusko není běh na sto metrů, ale je to maraton,“ tvrdí ředitel Českého centra – Český dům Moskva Miloš Jaro. Jednání s Ruskem komplikuje množství vodky, která se podává při obchodních jednáních i na veletrzích, ale i netransparentní procesy. To druhé se už ale prý lepší. „Rusové jsou si vědomi, že když chtějí spolupracovat s Evropskou unií, tak musí nastavit nějaké normy,“ podotkl Jaro.
Rusové hodně dají na osobní kontakt s obchodním partnerem. Mají rádi také luxus. Pokud se tedy chce podnikatel ruskému obchodnímu partnerovi zavděčit, nic nezkazí luxusním dárkem nebo pozváním do lepší restaurace.
6 minut
Rozhovor s Milošem Jarem