Do regionální dopravy tečou miliardy, cestujících ale o milion ubylo

Praha - Regionální dopravu využívá stéle méně lidí. Cestujících od roku 2005 ubylo asi o milion, využívají totiž častěji individuální dopravu. Kraje přitom do regionální dopravy vkládají stále víc peněz - loni to bylo bezmála 26 miliard korun. Vyplývá to ze studie odborníků VŠE v Praze, kterou má Česká televize k dispozici.

Rozdíly mezi regiony jsou značné. Cestujících ubývá výrazně na venkově. Mnohdy tu přichází na řadu příměstská doprava. Odborníci se na problematiku regionální dopravy zaměřili v rámci letošního projektu MasterCard česká centra rozvoje.

"I když mohou znít čísla v absolutní hodnotě hrozivě, relativní úbytek oproti roku 2005 byl,
co se týče přepravených osob, jen dvouprocentní. Pokud jde o objem přepravy (osobokilometry), tak tam došlo dokonce ke zlepšení situace," uklidňuje Milan Damborský, zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE.

5 minut
Damborský z VŠE o úbytku lidí cestujících regionálními spoji
Zdroj: ČT24

Lidé se raději vypraví do práce nebo na výlet autem. „V městech nám to komplikuje život,“ myslí si Damborský. Ve velkých městech fungují integrované dopravní systémy a cestujícím nabízejí stále víc služeb. „Na venkově se bohužel setkáváme s tím, že i kvůli snižování počtu spojů jsou ochotni cestovat tímto způsobem pouze studenti, senioři, případně turisté,“ podotkl Damborský.

Veřejný sektor má ale podle něj možnost využít řady opatření, aby tento trend zbrzdil – je třeba nakoupit nové autobusy a vlaky, k čemuž jsou využitelné i evropské fondy. Dále lze více využívat integrované dopravní systémy a také nové technologie.

Co dělat se snižujícím se počtem spojů?

„Co se týče malých obcí, klíčové je fungování integrovaných dopravních systémů. Umíme nasměrovat linky tak, aby byly efektivnější a ty lukrativnější z nich obsloužily i méně lukrativní oblasti. Klasickým případem je Jihomoravský kraj, který může sloužit jako vzor,“ řekl Damborský v rozhovoru pro ČT24.

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) začal fungovat v Brně a okolí před deseti lety. Postupně se stal jedním z nejkomplexnějších v republice. Denně obslouží přes milion cestujících. Sází na navazující spoje, které cestujícím ušetří čas na přestupech. Jedna jízdenka může sloužit na jízdu vlakem, autobusem i městskou tramvají. Dopravci navíc v sezoně vypravují speciální cyklovlaky s vagony pro přepravu kol a jízdenka IDS platí na některých památkách jako slevový kupon (čtěte víc).

  • V roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v Česku 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy v tuzemsku ročně najezdí více než 400 milionů kilometrů, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět.

Monopol ČD na trase Brno-Olomouc přes Břeclav zřejmě neskončí

České dráhy mají na dosah ruky prodloužení smlouvy na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Ministerstvo dopravy se chystá se státním dopravcem uzavřít smlouvu na dalších 15 let provozu od konce roku 2015, oznámil mluvčí úřadu Martin Novák. „Podle současného schváleného harmonogramu na soutěžení linek se u této trasy nepředpokládala soutěž. Je tedy zřejmé, že budeme chtít, aby ji nadále provozovaly České dráhy,“ uvedl Novák.
  
Kromě trasy mezi Brnem a Olomoucí předpokládá ministerstvo zachování monopolu Českých drah u linek s mezinárodním přesahem a spojení Kolína do Rumburku přes Mladou Boleslav a Českou Lípu, stejně jako spojení z Kolína do Ústí nad Labem. Rozhodnutí o prodloužení smlouvy s ČD ale dosud u žádné z nich podle Nováka nepadlo.
  
Schválený harmonogram liberalizace tuzemského železničního trhu počítá s otevřením šestice tras do roku 2020. Jako první by se do soutěží měly dostat tratě spojující Plzeň a Most, Liberec s Pardubicemi a trať z Liberce do Ústí nad Labem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 15 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 22 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
18. 12. 2025

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
18. 12. 2025

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025
Načítání...