Praha – Česká republika má už teď v přepočtu na počet obyvatel nejvíce hypermarketů a diskontů v celé střední a východní Evropě. V loňském roce připadlo na každých 1000 Čechů skoro 117 metrů čtverečních prodejní plochy hypermarketů. Obchodníci přesto dál stavějí nové prodejny. A zaměřují se nejenom na osvědčené formáty, ale i na malé obchody.
Česko se stává rájem hypermarketů
Více než šest set diskontních prodejen a k tomu 250 hypermarketů. Tato čísla dělají z Česka jednoznačnou velmoc střední a východní Evropy. Právě hypermarketů a diskontů je tu v přepočtu na počet obyvatel nejvíc. „V Česku se začalo s výstavbou prodejen brzy, tak je jich tu tolik,“ řekl analytik Zdeněk Skála.
Podle aktuálních studií loni připadlo na každých tisíc Čechů téměř 117 metrů čtverečních prodejní plochy hypermarketů. Třeba v Maďarsku je to necelých sto metrů a v Polsku šedesát metrů. Obchody v Česku navíc stále přibývají, i když už ne takovým tempem jako před dvěma lety. Obchodníci objevili i malé formáty. „V letošním roce plánujeme otevřít 25 až 30 obchodů. Jednu třetinu z toho tvoří hypermarkety. V expanzi budeme pokračovat i v příštím roce,“ prohlásila Eva Karasová, mluvčí Tesco.
V zemi přibývají i malé večerky, hlavně ty vietnamské. V Česku jich je už více než dva tisíce a fungují nejen ve velkých městech, ale i v obcích, kde je jen pár tisíc obyvatel. Pokles zájmu naopak trápí obchodníky s textilem. Ze země už odešlo několik vlastníků zahraničních značek a mizí i obchody krachujícího OP Prostějov.