Zájem malých a středních exportérů o indický trh roste. Vývoz do Indie činil v první polovině letošního roku téměř 7,9 miliardy korun, což je o dvě procenta více než o rok dříve. Za posledních pět let vzrostl o polovinu, uvedl ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Základnou pro středně velké české firmy se v Indii má nově stát vybudování českého průmyslového parku v industriální zóně Bengalúru.
Česko se pomalu přidává k indickému obchodnímu trysku
Východní gigant patří k nejdůležitějším obchodním partnerům Česka v Asii a prioritním zemím z hlediska Exportní strategie České republiky 2012–2020; obrat vzájemného obchodu mezi oběma zeměmi rostl v posledních pěti letech.
Zatímco podle serveru BusinessInfo.cz ještě v roce 2013 činil součet exportu a importu 23,5 miliardy, v loňském roce už to bylo přes čtyřiatřicet miliard. Nemění se ale záporné saldo vzájemné bilance, dovoz z Indie každoročně převažuje nad exportem z Česka do země na východě.
Export ovšem i tak významně roste. „Vývoz do Indie vzrostl za posledních pět let o polovinu. Tamní trh láká stále více investorů, zejména z řad malých a středních podnikatelů,“ uvedl ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.
Největší zájem je o příslušenství k motorovým vozidlům, různé druhy motorů, elektrická zařízení, karoserie a také například čerpadla. Z Indie se do Česka dováží nejčastěji rovněž přístroje a jejich součástky a příslušenství, elektronika, farmaceutické výrobky a textil.
V Bengalúru se připravuje český průmyslový park
Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Agentura CzechTrade otevřely už před rokem v Bengalúru takzvaný podnikatelský hub. V průmyslové zóně indického města vznikne v návaznosti na projekt i český průmyslový park.
Ten by se měl stát základnou pro středně velké firmy z České republiky a poskytnout jim výrobní, skladové i obchodní zázemí. Projekt je prvním pokusem o ucelenou podporu českých investorů v zahraničí. K zajímavým investičním pobídkám ze strany indické vlády v podobě daňových úlev se současně na ministerstvu průmyslu a obchodu připravuje investiční balíček, který by firmám v investici pomohl.
Baťovská tradice i potíže s tatrovkami
Indie zavedla před čtyřmi lety program velké modernizace země s názvem Make in India, jehož cílem je nastartovat domácí výrobu a přilákat zahraniční investice. Indické hospodářství se řadí k nejrychleji rostoucím velkým ekonomikám, každoročně zaznamenává vzestup HDP o sedm až osm procent. Tradice česko-indických vztahů navíc sahá do doby před druhou světovou válkou.
Bývalé Československo, které bylo v 50. až 70. letech po tehdejším SSSR nejvýznamnějším partnerem Indie, této zemi pomáhalo budovat průmysl. Vznikly tak například závody na těžké obráběcí stroje v Ráňčí, výroba těžkých energetických zařízení v Haidarábádu a obráběcích strojů v Ádžmeru.
Už ve třicátých letech vstoupila na indický trh obuvnická firma Baťa, která zde vybudovala tovární město Batanagar a v Indii měla o třicet let později podle údajů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně již přes 770 prodejen, čtyři továrny a více než deset tisíc zaměstnanců. V poválečných dobách se v Indii také licenčně vyráběly motocykly Jawa či traktory Zetor.
Na indický trh pronikla již v 80. letech také kopřivnická automobilka Tatra s dodávkami tisíců svých nákladních vozidel pro indickou armádu. Před několika lety ale nastal problém s kvalitou dodávek neoriginálních náhradních dílů, které nebyly vyrobeny v Kopřivnici, a také propukla korupční aféra bývalého akcionáře firmy Ravindera Kumara Rišiho, kvůli níž indická vláda uvalila v roce 2012 na tatrovky embargo. Před nedávnem se Tatra Trucks do Indie vrátila, podle informací firmy je Indie pro Tatru v současnosti nejvýznamnějším zahraničním
trhem.
Na indickém subkontinentu působí od roku 2001 automobilka Škoda Auto, která zde loni zvýšila odbyt ve srovnání s předchozím rokem o více než 30 procent na 17 100 vozů. Automobilka letos v Indii přebrala zodpovědnost za aktivity celého koncernu Volkswagen a v současnosti zde nabízí čtyři modelové řady – Rapid, Octavia, Superb a Kodiaq. V roce 2020 představí Škoda první model, který se bude vyvíjet a vyrábět v Indii.
Ostravské oceli se po 15 letech indický vlastník zbavuje
Letos v srpnu získal miliardovou zakázku v Indii jihlavský podnik Motorpal, který bude dodávat mechanické vstřikovací systémy pro dieselové motory indickému výrobci nákladních aut a autobusů Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group. Ashok Leyland v letech 2006 až 2016 vlastnil automobilku Avia.
Mezi společnosti původem z Indie působící v ČR se naopak řadí indický koncern Tata Global Beverages, který vlastní výrobce čajů Jemča, v současnosti však indický vlastník Jemču prodává. V Česku investovala také indická společnost Glenmark Pharmaceuticals, která v roce 2007 koupila přes devadesát procent akcií farmaceutické společnosti Medicamenta.
K největším hutním společnostem v Česku patří ArcelorMittal Ostrava, která od roku 2003 patří do největší světové ocelářské skupiny ArcelorMittal, kterou ovládá Ind Lakšmí Mittal. V současné době ArcelorMittal svou ostravskou firmu prodává. Skupina totiž kupuje italskou huť Ilva, která je největší evropskou ocelárnou, a kvůli zachování hospodářské soutěže se proto musí v Evropě několika podniků zbavit.