Praha - České dopravní stavebnictví a jeho projektování má závažnou trhlinu. Zbytečně se totiž v Česku staví nejméně polovina z 30 velkých dopravních staveb. Zajímavé zjištění dnes přinesl server Aktuálně.cz s odkazem na studii, kterou zadali společně čeští a evropští úředníci. Dle jejích výsledků existuje 15 až 20 silnic a dálnic, které by se státu vyplatily víc. Analýzu dopravních investic zadali experti ze Společného řídícího výboru, který bude rozhodovat o revizi evropských dotací do českých silnic. Analýza zohledňovala potřebnost dálnic podle řady kritérií, především podle dopravního významu pro Evropu, republiku a region. Dále přihlížela k ceně, nehodovosti a v neposlední řadě i k ekologickým parametrům.
Česko je rájem zbytečných dopravních staveb
Studie potvrzuje analýzu, kterou v roce 2005 připravila pro ministerstvo dopravy poradenská firma Mott & MacDonald. Současná studie je detailnější a odhaluje v ministerských plánech další chyby.
Mezi nejpotřebnější stavby patří dokončení dálnice D11 před Hradcem Králové
Podle studie je nejpotřebnější stavbou dokončení dálnice D11 před Hradcem Králové a propojení pražského okruhu s rychlostní silnicí R6 ve směru na Karlovy Vary. Tyto dálnice se skutečně staví. Stejně důležité je spojení Frýdku-Místku s Bělotínem u Hranic na Moravě. Tady se však stavba odkládá.
Nejpotřebnější stavby
- dokončení D11 před Hradcem Králové
- propojení pražského okruhu s rychlostní silnicí R6 ve směru na Karlovy Vary
- spojení Frýdku-Místku s Bělotínem u Hranic na Moravě
- dálnice přes Benešov a Tábor
- alternativa D1 - R35, která propojí Hradec Králové s Olomoucí v rámci spojení Prahy s Českými Budějovicemi
- napojení Zlína na dálnici D1
- spojení Brna a Boskovic
Výtky míří k investicím do relativně nedůležitých silnic R6 mezi Karlovými Vary a Chebem nebo do R7 mezi Prahou do Chomutovem, kde se neočekává provoz nad 15 000 aut denně. Přitom stát ignoruje mnohem důležitější dopravní tahy, mezi nimi například napojení Zlína na dálnici D1 nebo cestu z Brna na sever do Boskovic.
Nejméně potřebné stavby
- R6 mezi Karlovými Vary a Chebem
- R7 mezi Prahou do Chomutovem
- R4 přes Příbram a Písek jako součást hlavního spojení Prahy s Českými Budějovicemi
Nedomyšlenost dopravní politiky dokazuje spojení Prahy s Českými Budějovicemi
Podle Aktuálně.cz dokazuje nedomyšlenost dopravní politiky spojení Prahy s Českými Budějovicemi. Podle expertů je spojení rychlostní silnicí R4 přes Příbram a Písek nejméně vhodnou rychlostní silnicí, přesto se staví. Naopak mnohem víc se vyplatí dálnice přes Benešov a Tábor, staví se však její méně důležitá část mezi Táborem a Budějovicemi. Analýza připouští, že ve středočeském úseku brání stavbě připomínky ochránců životního prostředí.
Za absurditu pak studie označila případ dálnice D1, jediného silničního spojení Čech a Moravy. Studie vysoko hodnotí její alternativu R35, která propojí Hradec Králové s Olomoucí. Ta se však ani nepřipravuje. Zcela průměrnou známku naopak obdrželo rozšíření dálnice D1, i když se hodnotil frekventovaný úsek mezi Kývalkou a Brnem. Rozšíření na tři pruhy minulý týden oznámil ministr dopravy Gustáv Slamečka. V případě, že vláda pod tlakem Společného řídícího výboru změní plán investic, může napravit už jen minimum dosavadních chyb a přehmatů.
Bývalí ministři dopravy mohli nepotřebným stavbám zabránit
Ovšem ještě v roce 2005 bylo možné řadu zbytečných staveb zrušit a podle doporučení Mott & MacDonald začít ty potřebné. Exministři dopravy Milan Šimonovský a Aleš Řebíček však shodili starší studii pod stůl a mezitím se všechny méně důležité silnice rozestavěly. Jejich přerušením by podle nové studie vznikly významné finanční ztráty. Ty vzniknou v každém případě, protože se staví do značné míry zbytečně a také u nepotřebných silnic se musí platit za údržbu.
V rozpočtu na příští rok se údržba silnic dočká 18 miliard korun. Částka je o sedm miliard vyšší než letos, kdy se opravy zanedbávaly.
- Úsek plánované přestavby D1 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1165/116472.jpg
- Dálnice D3 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/954/95398.jpg
- Aleš Řebíček autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/423/42228.jpg