Praha - Kvůli světové hospodářské krizi výrazně klesá zájem o české zboží na zahraničních trzích. Zahraniční kanceláře vládní proexportní agentury CzechTrade registrují mnohem menší počet poptávek než v předchozích letech, kdy český vývoz rostl. Na druhou stranu se prý tuzemští exportéři nyní o tyto nabídky zajímají mnohem více než dříve a častěji se například sdružují do tzv. vývozních aliancí, které riziko případného neúspěchu snižují. Není výjimkou, že o zakázku se musí přetahovat až s desíti dalšími zahraničními subjekty.
České zboží v zahraničí netáhne
„Pokles poptávek je opravdu citelný,“ řekl dnes novinářům generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. Zatímco dříve agentura ročně evidovala i 2000 až 3000 exkluzivních zahraničních poptávek po českém zboží, nyní jejich počet podle Jukla klesl pod hranici jednoho tisíce. České firmy proto letos pro získání zahraničních zakázek dělají mnohem více než v letech minulých.
Generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl:
„Je zajímavé, že zatímco dříve na poptávku vždy odpovídal jeden či dva exportéři, nyní jich je deset i 15. Firmy jdou daleko více po příležitostech.“
Agentura CzechTrade letos podle jejího šéfa registruje mírný pokles klientů, kteří využívají jejích služeb, a to z loňských 1100 na zhruba 900. „Nicméně z hlediska objemu služeb máme asi patnáctiprocentní nárůst,“ uvedl Jukl. Dodal, že zahraniční kanceláře CzechTrade zvýšily počet konzultačních hodin pro tuzemské exportéry o dvacet procent.
Český export zaostřuje mimo evropské luhy a háje
Čeští exportéři se letos více zajímají o trhy mimo Evropskou unii, která tradičně tvoří těžiště tuzemského vývozu a nyní se potýká s hospodářskou recesí. Více zakázek hlásí kanceláře CzechTrade v Asii, kde čeští vývozci hledají nová odbytiště pro své výrobky. „Nárůst poptávky (po službách kanceláří CzechTrade v Asii) je ohromný,“ vypočítal Jukl. Pokles CzechTrade naopak registruje zejména v severní a střední Evropě. „V zemích bývalého Sovětského svazu je zájem zhruba stejný,“ uvedl.
České firmy se nyní podle Jukla více sdružují do vývozních aliancí, aby na zahraničních trzích snížily riziko neúspěchu. „Máme o zhruba třicet procent více zakázek pro vývozní aliance,“ řekl Jukl, podle kterého roste poptávka zejména ze strany aliancí zaměřených na vodní hospodářství, energetiku, nanotechnologie či informační technologie.
Zahraniční obchod skončil v dubnu přebytkem 12 miliard korun, což byl meziročně o 5,6 miliardy lepší výsledek. Vývoz v dubnu meziročně v běžných cenách klesl o 22,8 procenta a dovoz o 26 procent. U dovozu šlo o nejhlubší, u vývozu o druhý největší propad od vzniku České republiky.