České stavební firmy nemají práci, hledají v zahraničí

Praha - Stavebnictví letos čeká největší propad od vzniku samostatného Česka, proti loňsku téměř o 10 procent. Číslo vyplývá z průzkumu společnosti CEEC Research mezi stovkou ředitelů stavebních firem. Velké společnosti proto hledají mnohem více zakázky i v zahraničí. Ve stavebnictví u nás pracuje přes 400 tisíc lidí.

Stavebním firmám pomalu docházejí zakázky. Nad vodou je drží jen ty, které získaly už v minulých letech. „České stavebnictví by mělo letos poklesnout o více než devět procent, což by byl největší pokles od počátku České republiky,“ vysvětlil ředitel CEEC Research Jiří Vacek. 

Stavební firmy se poohlíží za hranice Česka

Firmy se proto stále častěji snaží získat zakázky v zahraničí. Například Metrostav hledá v Německu, Skanska zase v Polsku. „Jsou tam příležitosti, jak zaměstnat kapacity, které nemůžeme zaměstnat v České republice,“ říká generální ředitel firmy Skanska Dan Ťok. „Založili jsme dceřinnou společnost Metrostav Deutschland v Německu právě pro tunelové stavby na území Německa a Rakouska,“ doplnil generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. 

Situaci by mohlo zmírnit ministerstvo dopravy. Potřebuje totiž vypsat soutěž na výstavbu nových úseků dálnic. Jinak by hrozilo, že nestihne do roku 2015 vyčerpat evropské peníze z operačního programu Doprava. „Musíme jednoznačně v tomto roce 2012 přijít s tím, že začneme soutěžit o velké infrastrukturní stavby, u kterých se nejpozději v roce 2013 začne se samotnou realizací,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. 

Čeští stavbaři prchají do zahraničí (zdroj: ČT24)

Jde například postupnou opravu dálnice D1, u které by se jen letos mělo začít pracovat na pěti úsecích. Ministerstvo už na to vyčlenilo miliardu korun. Velký zájem firem by ale mohl celkovou cenu ještě snížit. „Máme zájem soutěžit o každou práci, která tady je. Dálnice D1 je v našem hledáčku a určitě o ni budeme soutěžit velmi intenzivně,“ dodal Ťok ze Skansky. 

„Velkým firmám nezbývá než soutěžit veškeré zakázky, které se objeví na stavebním trhu,“ potvrzuje i Pilát z Metrostavu. Kdo nakonec zakázku získá, by mělo být jasné do konce dubna. S opravou by se pak mohlo začít ve druhé polovině letošního roku.