Praha – Z tradičních českých vánočních ozdob se pomalu stává exkluzivní záležitost. Pryč jsou doby, kdy koule nebo špice z křehkého foukaného skla vyráběly desítky českých manufaktur po tisících. Pod tlakem levné asijské konkurence je jich v obchodních řetězcích čím dál méně. Přesto tato nabídka existuje. A Češi o ni zájem mají.
České ozdoby už nejsou masovka, pořád se ale dobře prodávají
V nabídce je vše od klasických skleněných hvězd přes foukané baňky až po newyorská dvojčata. Vše se dělá ručně, každý kus projde rukama i deseti lidí. Právě v tom mají české vánoční ozdoby výhodu oproti výrazně levnější produkci z Číny. Množstvím prodaných výrobků si produkce nemohou konkurovat, té čínské je v obchodech kolem 80 procent. Přesto zákazníci na české ozdoby slyší. „Máme v nabídce české vánoční ozdoby a můžu říct, že se prodávají velmi dobře. Jsou to skleněné a také látkové a filcové ozdoby, taky stojany na vánoční stromky od českých výrobců,“ říká marketingový ředitel řetězce Globus Boris Malý.
České firmy nezastavila ani krize sklářského průmyslu. I menší firmy na Jablonecku vyrábějí vánoční ozdoby dál. Po krizi před třemi lety jejich obrat opět roste. Největší vývozce – jablonecká firma ORNEX – trží stovky milionů korun ročně. Vyváží hlavně do Rakouska Německa, Holandska nebo Itálie. České ozdoby se ale dobře prodávají i ve Spojených státech nebo Austrálii.
O ruční výrobu je velký zájem
Příkladem udržování dobré české tradice je i rodinná manufaktura v Poniklé na Semilsku. Ručně zde vyrábějí foukané skleněné korálky, ze kterých poté dělají perličkové vánoční ozdoby. Způsob práce přitom zůstává už sto let z větší části stejný. “Všechno probíhá ručně, s tím, že se ty technologie zachováváme tak, jak to bylo dřív. Tam není nic moc co lepšího vymyslet,“ vysvětluje tradiční postup majitel dílny Marek Kulhavý.
Nezměnila se ani organizace práce. Dílna má přes dvacet stálých zaměstnanců. Všichni jsou místní a většina z nich pracuje doma.“Máme všechny foukače po domácnostech, my si je jednou za týden obejdeme, dáme jim nové formy, nové sklo a vezmeme to, co nafoukali. Je to stejné, jako před sto lety,“ dodává Kulhavý.
Ponikelská výrobna nyní nabízí přes dvacet tisíc vzorů. A o odbyt přitom nemají nouzi. Ozdoby z krkonošských chalup se tak objevují nejen na tuzemském trhu, ale jsou vyváženy i do zahraničí. Stejně jako na řadu jiných českých ozdob na ně mohou zákazníci narazit i na vánočních trzích po celé republice.