České Budějovice – Budějovický Budvar definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým exportním teritoriem pivovaru. Nejvyšší soud Spojeného království 8. ledna s konečnou platností zamítl dovolání společnosti Anheuser-Busch Inbev (ABI), která požadovala výmaz známky, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar. Kauza je tak nyní ukončena. ABI, jež používá stejnou značku, musí Budvaru uhradit vzniklé náklady.
Budvar v Británii definitivně uhájil značku Budweiser
Britové značku několikrát ocenili
Vítězství je pro pivovar důležité jak z komerčního, tak i z právního hlediska. Británie je po Německu a Slovensku třetím nejdůležitějším exportním teritoriem pro značku Budweiser Budvar. Zákazníci podle právničky pivovaru Heleny Lejtnarové vnímají značku velmi příznivě a řadí ji mezi značky s nejlepším image.
Svědčí o tom řada medailí z britských pivních soutěží nebo fakt, že v letech 2004 a 2006 byl Budweiser Budvar, jako dosud jediná česká značka, zařazen do prestižního seznamu Coolbrands, tedy seznamu značek, které v Británii udávají tón životního stylu. Na celkovém vývozu piva z ČR do Británie se Budvar podílel 38 procenty.
„Tato žádost byla mimořádným pokusem ABI o zvrácení výsledků klíčového sporu o značku Budweiser, který byl dle britského práva definitivně ukončen rozsudkem britského odvolacího soudu loni v červenci plně ve prospěch Budějovického Budvaru,“ vysvětlila Lejtnarová. Ve sporu požadoval ABI výmaz ochranné známky číslo 1,389680 BUDWEISER.
Konkurenční společnost vyčerpala veškeré možnosti
Podle ředitele podniku Jiřího Bočka tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzivním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně. „Tento spor v praxi jednoznačně ukázal skutečné strategické cíle našeho konkurenta. Koexistenci značek v jakékoliv zemi musíme chápat jako vážnou a trvalou hrozbu pro naše duševní vlastnictví a tím i pro naše dlouhodobé přežití,“ dodal Boček.
Ukončený spor byl dalším pokusem v řadě, kterým se společnost ABI od 70. let 20. století pokoušela získat v Británii exkluzivitu ke značce Budweiser. Britský soud už v roce 1984 přiznal souběžné užívání značky. V roce 2000 dokonce povolil registraci známky Budweiser oběma subjektům. O tomto britském modelu se představitelé ABI několikrát vyjádřili jako o možnosti, která by mohla být aplikována i v jiných teritoriích.
Globální spory o ochrannou známku Budweiser trvají přitom od roku 1907, tedy již více než 100 let. Budějovický Budvar je v nich zvláště v posledních letech úspěšný. V letech 2000 až 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 88 případů a osm sporů skončilo smírem nebo remízou.
Budějovický Budvar loni uvařil 1,34 milionu hektolitrů piva, což je o dvě procenta meziročně více. Vyvezl nejvíce piva ve své 117 let dlouhé historii. K zákazníkům v 58 státech ho putovalo 657 tisíc hektolitrů. Celkové tržby pivovaru loni vzrostly o pět procent na 2,1 miliardy korun.