Průmyslová produkce stoupla v září meziročně o 2,7 procenta. Za třetí čtvrtletí činil růst 0,1 procenta. Vzestup nejvíce táhla výroba motorových vozidel a výroba strojů a zařízení. Naopak pokles zaznamenala těžba a dobývání, stejně jako výroba elektrických zařízení. Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 2,4 procenta. V poklesu pokračuje stavebnictví. Zvýšil se přebytek zahraničního obchodu Česka.
Automobily dál táhnou průmysl a export, stavebnictví padá
V meziměsíčním srovnání průmysl po vyloučení sezonních vlivů klesl o 1,6 procenta. Uvedla to zpráva Českého statistického úřadu.
„Tento pokles vnímáme jen jako korekci masivního srpnového vzestupu,“ sdělil ekonom Komerční banky Marek Dřímal. Zdůraznil, že v samotném září se opět dařilo automobilkám. Sektor výroby dopravních prostředků vzrostl o výrazných 10 procent a nadále táhl celou průmyslovou produkci. V září totiž české automobilky vyrobily letošní miliontý vůz – této mety dosáhly letos nejdříve v historii.
Zajímavý je podle ekonoma pohled na mzdový vývoj. Průměrná mzda v průmyslových podnicích v září vzrostla o solidní 4 procenta meziročně, což potvrzuje rostoucí mzdové tlaky kvůli nedostatku pracovní síly a pokračující poptávce po českých průmyslových výrobcích.
Stavebnictví dál klesá
V poklesu pokračuje stavebnictví. Výstup celého odvětví se v září snížil o 7,4 procenta meziročně. Důvodem byl propad inženýrského stavitelství o téměř pětinu (17,8 procenta) především kvůli nižším kapitálovým výdajům státního rozpočtu, konkrétně výdajů na programy spolufinancované z fondů EU, uvedl Dřímal.
Za celé třetí čtvrtletí klesla stavební produkce v meziročním srovnání reálně o 9,8 procenta, po očištění od vlivu počtu pracovních dnů se snížila o 9,4 procenta. Podle statistiků byla produkce pozemního stavitelství nižší o 4 procenta, zatímco inženýrské stavitelství zaznamenalo meziroční propad stavební produkce o 19,7 procenta.
„Na letošní trend jsme si už, bohužel, museli zvyknout. Museli proto, že zřejmě nikoho z těch, kdo by mohli a měli tento stav obrátit nebo alespoň zastavit, o to zájem příliš nejeví. Zejména jsou liknaví k tomu, že hlavním důvodem, proč se nezačíná stavět, je špatná legislativa. A ta není v žádných jiných rukou než v těch, kdo tuto zemi řídí,“ sdělil prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš.
„Blížící se zimní měsíce už nedávají mnoho šancí k obratu. Krátkodobě se negativně projeví na počtu vypisovaných veřejných zakázek též nová legislativa upravující jejich zadávání,“ dodal analytik auditorské a poradenské sítě BDO Petr Kymlička. Nový zákon platí od začátku října a podle Kymličky bude trvat určitě několik měsíců, než se úředníci se změnami seznámí.
Zahraniční obchod má formu
Přebytek zahraničního obchodu České republiky v září meziročně stoupl o pět miliard na 21 miliard korun. Kladný vliv na celkovou bilanci měl meziroční růst přebytku obchodu s polotovary a materiály, průmyslovým spotřebním zbožím a surovinami. Vyplývá to z předběžných údajů ČSÚ.
Vývoz a dovoz v meziročním srovnání sice klesly, přesto patří mezi letošní nejvyšší. Vývoz se snížil o 1,2 procenta na 285,7 miliardy korun a dovoz o 3,1 procenta na 264,7 miliardy Kč.
Ekonom Komerční banky Viktor Zeisel se domnívá, že zahraniční obchod dosáhl svým rekordním přebytkem skvělého výsledku. Zdůraznil, že spotřebitelská poptávka v zemích eurozóny (zejména po autech) se drží stabilní a pomáhá tak vývozům.
„V září nicméně bilance obchodu s auty a dopravními prostředky dosáhla zlepšení pouze o 0,1 miliardy korun, ale stále dosahuje úctyhodného přebytku ve výši 40,7 miliard korun,“ řekl Zeisel. Podotkl také, že exporty jsou taženy vývozem automobilů, zatímco ostatní sektory zaostávají.