Praha - Světový automobilový průmysl vadne, poptávka po automobilech výrazně poklesla. Automobilkám se již delší dobu nedaří prodávat ani v západní Evropě ani ve Spojených státech. Nepříjemným překvapením je nyní pokles prodejů v Číně, tamní trh rostl pravidelně až dvouciferným tempem. Všeobecnému trendu zatím vzdoruje pouze východní Evropa, kde lidé chuť nakupovat nová auta zatím neztratili.
Automobilky bojují s odbytovou krizí, spadla do ní i Čína
Pokles prodejů nových aut byl nastartován vysokými cenami ropy v prvním pololetí, nyní však začínají výrobci pociťovat dopady slábnoucí světové ekonomiky. V Evropě úpí hlavně Velká Británie, kde se v srpnu prodeje propadly téměř o pětinu. Šlo o nejhorší výsledek od roku 1966. Přestože se Spojené státy z krize začínají pomalu probírat, za osmý měsíc roku se tam prodalo meziročně o 15 procent méně aut.
Čína už výrobce nespasí
Producenti v takových situacích dříve spoléhali na Čínu. V uplynulých třech letech tam rostl prodej automobilů minimálně o pětinu ročně. Země tak předstihla Japonsko a stala se druhým největším trhem s automobily na světě po Spojených státech.
I Čína ale nyní hlásí pokles. V červenci tam vzrostl prodej aut neobvykle nízkým tempem 6,8 procenta, což měly zřejmě na svědomí vysoké ceny pohonných hmot, zpomalení ekonomiky a následky zemětřesení v provincii S'-čchuan.
Za srpen už ovšem čínský autoprůmysl zaznamenal šokující desetiprocentní propad. Příčinu bychom zcela jistě našli v olympijských hrách, avšak také v klesající spotřebitelské důvěře.
Poslední baštou je východní Evropa
Zcela jiná situace ale panuje na východě Evropy, alespoň zatím. Například v Česku za posledních 8 měsíců stouply prodeje nových aut skoro o 9 procent. „Jde o trh, který je relativně dynamický stále. Celkově se daří ekonomice, je to vidět na silné koruně, která do značné míry ovlivňuje ceny aut na trhu, a to směrem dolů,“ říká šéfredaktor magazínu Auto7 Jan Blažek.