Praha - Provozovatel billboardů - americká společnost A.C.E. Media - hrozí Česku arbitráží. Kvůli novému zákonu o provozu na pozemních komunikacích totiž bude muset některé své poutače odstranit. Pokud se státem do půl roku nevyjedná kompromis, bude firma chtít nahradit škodu, která by mohla přesáhnout i 20 milionů dolarů (zhruba 380 milionů korun). V Česku má povolení zhruba 20 tisíc billboardů. Další stovky jsou postaveny nelegálně.
Americký provozovatel billboardů hrozí Česku arbitráží
Půl roku - tolik má stát času na nalezení řešení
„V současné době máme zhruba sto poutačů umístěných kolem dálnic a pro dalších sto nepostavených máme potřebné licence,“ uvedl majitel A.C.E. Media George Nussbaum na setkání s novináři. Stát má podle něj nyní šest měsíců na jednání, která by vedla ke smírnému řešení. Pokud se řešení nepodaří nalézt, je firma ochotná přistoupit k arbitráži. Společnost A.C.E. Media má přitom na tuzemském trhu zhruba pětiprocentní podíl.
Bezpečnost na prvním místě, říká ministerstvo dopravy
Pro ministerstvo dopravy je v případě sporů o umístění billboardů u komunikací prioritní bezpečnost, která převyšuje nad komerčními zájmy. Oznámil to Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Existuje několik studií, které dokládají, že reklamní poutače ovlivňují schopnost soustředění řidičů zejména při vyšších rychlostech.
U dálnic a rychlostních silnic jsou proto reklamní zařízení nejnebezpečnější. „Člověk nestihne zareagovat a potom vznikají zbytečné nehody ve vysoké rychlosti, kde potom ty následky jsou velmi, velmi silné,“ podotkl Robert Šťastný z Výzkumu dopravní bezpečnosti. Jen loni způsobili řidiči svou nepozorností víc než 13 tisíc 500 nehod a zemřelo kvůli tomu 82 lidí.
Podle právního zástupce společnosti Bartona Leguma z advokátní kanceláře Salans zákon poškozuje pouze firmu A.C.E. Media, protože konkurenčním provozovatelům billboardů vyprší smlouvy na provozování poutačů ještě před stanoveným pětiletým obdobím, zatímco licence A.C.E. Media nemá časové omezení. „Ta škoda je způsobena jednak zneplatněním těch vydaných povolení a také zmařenou investicí,“ konstatoval Vladimír Bystrov, mediální zástupce A.C.E. Media.
Od konce 90. let povolení už jen na pět let
Část billboardů na tuzemských silnicích skutečně má povolení na neomezenou dobu. Podle Nováka se to týká poutačů, které byly instalovány na začátku devadesátých let. Od konce devadesátých let jsou veškeré nově postavené billboardy regulovány a mají povolení právě na pětileté období.
Šance stěžovatele podle dlouholetého odpůrce reklamních poutačů Vojetěcha Razimy z občanského sdružení Acta non verba ale nejsou velké. Billboardy jsou totiž v posledních letech povolovány pouze na pětiletá období. Navíc je podle něj obtížné se dovolávat odškodnění za zmařenou investici, když legislativní opatření, které billboardy zakazuje, bude účinné až po pěti letech.
Podle bezpečnostních expertů dojde ročně kvůli billboardům až k několika stovkám dopravních nehod. Všechny by se proto do roku 2017 měly posunout od dálnic alespoň na vzdálenost 250 metrů od krajnice.
Novela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic, které přímo neodkazují na zařízení v blízkosti komunikace, jako jsou například čerpací stanice. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 tisíc venkovních reklamních ploch.