Chybějící obchvaty měst a obcí nebo neopatrná jízda řidičů bývají příčinami havárií, kdy vozidlo narazí do domu nebo jiné stavby. Podle pojišťoven vyjdou následné opravy v průměru na 41 tisíc korun. Jak obecně houstne doprava, je takových nehod stále víc a rostou i způsobené škody.
Zničené fasády a popraskané stropy. Přibývá havárií, kdy řidič narazí do domu
Jako výjezd z garáže vypadá spojnice Jílového u Prahy s okolními obcemi a hlavním městem. Průjezdem v památkově chráněné radnici ze 13. století jezdí několik tisíc aut denně, včetně autobusů.
„Tenkrát to sloužilo pro povozy a nebyl problém vůbec žádný. Ale samozřejmě za posledních patnáct let je intenzita čím dál větší a teď je to katastrofa,“ popsal starosta Jílového u Prahy Pavel Pešek (Volba pro město Jílové). Nové šrámy na zdech jsou na denním pořádku. Stejně jako vyvrácené patníky nebo uražené rohy radnice. Starosta v této souvislosti uvedl, že město čeká na nový obchvat, který by to měl vyřešit.
Náklady na takové opravy rostou, letos průměrně na 42 tisíc korun. Pojišťovny očekávají, že na ně vyplatí přes 43,5 milionu korun, tedy o devět milionů víc než před třemi lety. V průměru řeší takových situací 120 měsíčně.
„Je to třeba poškození nějaké zídky nebo fasády nebo štuky,“ uvedl pojistný matematik Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.
Větší škodu měla na domě i Eva Vrátná. Na začátku března před dvěma roky byla sněhová vánice na Vysočině a autobus dostal smyk a narazil do jejího domu. Oprava zabrala čtyři měsíce a vyšla na tři sta tisíc korun. „Otevřeli jsme a katastrofa. Popraskané stropy všude v baráku,“ uvedla obyvatelka domu. Zpátky se s rodinou nastěhovala teprve před pár týdny.
Příčin těchto nehod je několik. V zimě jsou to především namrzlé silnice, v létě zase alkohol nebo rychlá jízda.
Ředitelství silnic a dálnic teď staví 38 nových obchvatů, dvacet jich plánuje rozestavět do dvou let. Další postaví ještě samy kraje.