VZP testuje platby nemocnicím podle kvality péče. Hodnotí ji přímo pacienti

Události: Efektivita péče v nemocnicích (zdroj: ČT24)

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) v prvních nemocnicích testuje nový způsob plateb za péči. Jejich výši ovlivní i to, jak pacienti hodnotí svůj stav před výkonem a po něm. Pokud by například bylo nutné po dvou letech opakovat výměnu velkého kloubu, mohlo by zařízení o peníze přijít úplně. Zatím se pilotní projekt využívá v ortopedii a kardiologii.

Nedávné vyšetření EKG odhalilo, že Jolana Kónyová má po šesti letech od první operace znovu potíže se srdcem. „Když jdu po schodech, tak se mi hodně špatně dýchá a velmi, velmi mi buší srdce,“ popisuje své potíže pacientka. Lékaři proto rozhodli o dalším zákroku modernější metodou.

Při příjmu s ní doktorka Veronika Ševcová z Kardiologického oddělení Nemocnice Na Homolce prochází podrobně všechny příznaky. Podle jejich intenzity pak v počítači zapisuje bodové hodnocení – jedničkou označí nejmírnější projevy, sedmičkou nejzávažnější. „Bušení srdce a přeskakování – tam bych ji ohodnotila šestkou,“ uvedla lékařka v případě problémů Kónyové.

Dle hodnocení pacientů bonusy nebo penále

Rovnou v pacientčině léčebném plánu stanovuje i cílový stav. „Aspoň o dva stupně by se to mohlo zlepšit, takže bych dala po čtyřech bodech,“ předpokládá zdravotnice.

Zákrok lékaři provedou pomocí katetru zavedeného skrze cévu ve stehnu do srdce. Krátkým elektrickým pulsem rozruší srdeční arytmii, aniž by poškodili buňky a okolní nervy. Následky by tak měly být co nejmenší a zlepšení trvalejší. Lékaři navíc u této technologie dokáží dobře předpovídat, nakolik se potíže zmírní.

Stejné je to i u výměny velkých kloubů. Právě proto pojišťovna testuje nový typ úhrad na těchto zákrocích, zatím jen v pěti zařízeních.

„Platba (nemocnicím) je nastavená jako balíčková úhrada – odečítáme pokud je například subjektivně vnímaná bolestivost po výkonu vyšší, než by měla být v průměru. A naopak jsme schopni přičíst i některé bonusové mechanismy,“ vysvětlil náměstek ředitele VZP Jan Bodnár. Pojišťovna tím chce motivovat nemocnice k větší kvalitě péče.

Tu pacienti zhodnotí tři měsíce po operaci. Kontaktuje je koordinátor, který je má provádět celým léčebným procesem, a následně zaznamená, jak se podle pacienta jeho potíže zlepšily či nikoliv. Jolana Kónyová doufá, že tou dobou už bude její stav tak dobrý, že bude moct za přáteli do Ameriky. Létání jí totiž posledního půl roku lékaři zakazovali.