Výtah v pražské Fakultní nemocnici Bulovka, v němž v neděli odpoledne jelo třináct lidí včetně čtyř dětí, se podle předběžných zjištění neutrhl, nezřítil ani nespadl. Nemocnice uvedla, že kvůli přetížení kabina výtahu sjela ze druhého patra nízkou rychlostí a dosedla na nárazníky klece, kde se zastavila. Podle odborníků mají výtahy bezpečnostní mechanismy, aby při přetížení nebo závadě tažných lan nemohly nekontrolovaně padat.
Výtah v pražské nemocnici Bulovka v neděli nespadl, kvůli přetížení sjel pomalu dolů
„Podle předběžných zjištění nedošlo k utržení, pádu ani zřícení výtahu. V důsledku přetížení došlo k překonání trakce nosných lan na trakčním kole, čímž kabina výtahu sjela ze druhého patra rychlostí přibližně 0,5 metru za sekundu. Kabina dosedla na nárazníky klece, kde se zastavila,“ informovala FN Bulovka v pondělí odpoledne na Twitteru.
Ve výtahu bylo podle ní upozornění na maximální nosnost a počet osob, které mohou najednou cestovat v kabině. V tomto případě byla ale povolená kapacita šesti osob překročena víc než dvojnásobně.
Starší ženu, která si ve výtahu zlomila nohu, už lékaři propustili do domácího léčení. Po preventivní kontrole v nemocnici je doma i zbývajících dvanáct lidí, kteří cestovali v kabině s ní, sdělila mluvčí nemocnice Bulovka Eva Stolejda Libigerová.
Po nepříjemném zážitku byli v šoku, ale bez zjevných zranění. „Všichni lidé z výtahu, včetně čtyř dětí, jsou už z nemocnice propuštěni. Jediná zraněná žena s frakturou hlezna byla rovněž propuštěna do domácího léčení s doporučením na kontrolu v místě bydliště,“ uvedla dopoledne mluvčí Bulovky.
Policie případ dál prověřuje
Policie případ dál prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, odpověděl na dotaz mluvčí pražské policie Jan Rybanský. Kriminalisté chtějí postupně vyslechnout lidi, kteří ve výtahu cestovali.
Budova číslo tři, kde výtah spadl, patří hlavnímu městu, nemocnice je tam v dlouhodobém nájmu. V budově je oddělení ORL. Výtah byl po kontrole a v dobrém stavu, zřítil se zřejmě kvůli přetížení, řekl v neděli pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Informace o příčinách pádu bude chtít od vedení nemocnice ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) včetně opatření, aby se podobná situace neopakovala.
Nekontrolovanému pádu brání omezovač rychlosti
Výtahů, které slouží k přepravě lidí, je v Česku více než pětaosmdesát tisíc. Jejich nosnost určují státní normy. Základním ukazatelem je přitom podlahová plocha kabiny a typ zdviže. Například u hydraulického výtahu, který má plochu dva metry čtvereční, je nosnost osm set kilogramů. Kolik se vejde do výtahu lidí, se vypočítá dle jednoduchého vzorce — nosnost je dělena stanovenou průměrnou váhou člověka, tedy 75 kilogramů. V uvedeném případě by to bylo deset lidí.
Odborníci ale tvrdí, že lana výtahu unesou i několikanásobně víc. To poznamenal i vedoucí servisu společnosti AZ Výtahy ČR Ludovít Kluka. „Současné výtahy jsou konstruované tak, aby nemohly nekontrolovaně padat, a jsou navrženy na mnohem vyšší nosnost, než je uváděná maximálně povolená kapacita,“ sdělil.
Výtah je zajištěn několika lany. V nekontrolovaném pádu výtahové kabiny brání omezovač rychlosti, který při náhlém zvýšení rychlosti kabiny nad stanovenou mez či při závadě lan pomocí takzvaného zachycovače výtah zastaví. Pokud ale výtah sjíždí malou rychlostí, zabezpečovací zařízení nevyhodnotí jízdu jako pád a zachycovače nespustí.
Za bezpečnost provozu výtahů a jejich technický stav odpovídá majitel objektu, který musí zajistit pravidelné odborné revize. V případě modernějších zařízení se revize dělá každé čtvrtletí u veřejných budov, jako jsou například školy nebo nemocnice, a jednou za čtyři měsíce u budov soukromých, jako jsou například bytové domy. U starších výtahů, zprovozněných před rokem 1999, jsou lhůty přísnější. Jednou za tři roky pak musí servisní firmy provést i odbornou zkoušku.