Toleranci k malému množství alkoholu u vodáků chce Senát rozšířit i na cyklisty. Rozhodl o tom navzdory varování, že změnu nepřijme sněmovna. Podle pirátského poslance Lukáše Bartoně se může stát i to, že zastánci tolerance k alkoholu v dolní komoře nedokážou do léta při opětovném schvalování znovu prosadit ani původní sněmovní verzi.
Větší toleranci k alkoholu chtějí senátoři po vodácích i pro cyklisty
Sněmovnou přijatá novela o vnitrozemské plavbě počítá s tím, že vodáci by mohli plout po některých úsecích řek a vod s alkoholem v krvi bez hrozby pokuty. Pouze pro vůdce malých plavidel bez vlastního pohonu by platil zákonem stanovený limit 0,5 promile alkoholu v krvi. Na významných vodních tocích by i nadále platila nulová tolerance.
Senát na návrh svého výboru pro územní rozvoj do poslanecké novely vložil změnu zákona o silničním provozu, podle níž by limit 0,5 promile alkoholu v krvi platil pro cyklisty na cyklostezkách nebo silnicích třetí třídy. Stejnou změnu obsahuje i samostatná senátní novela. I když její návrh Senát schválil už loni, Poslanecká sněmovna ji teprve rozjednala na nynější schůzi.
V Rakousku popít, po přejetí do Česka být popotahován
Senátní novela má podle svých zastánců zabránit absurdní situaci, kdy v Rakousku smějí cyklisté popít víno, ale po přejetí hranice do Česka se vystavují finančnímu postihu. Cílem novely je mimo jiné umožnit lidem využívat vinařských cyklostezek, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů, a přispět tak k rozvoji turistiky.
Popotahováni policií by podle předkladatelů neměli být ani ti, kdo si dají pivo při vyjížďce na kole po venkově. Tolerance alkoholu u vodáků by měla platit jen na takzvaných nesledovaných vodních cestách nebo účelových vodních cestách, a nikoli v případě dopravně významných vodních cest.
Vláda nesouhlasila
Sněmovna toleranci k alkoholu u vodáků na některých úsecích řek a vod schválila v březnu. Poslanci se v závěrečném hlasování přiklonili k návrhu Milana Ferance (ANO), který dovoluje vůdcům plavidel hladinu půl promile alkoholu v krvi a u ostatních členů posádek hladinu alkoholu neřeší. Feranec svůj návrh připravil ve spolupráci s ministerstvem dopravy.
Tolerance alkoholu, jak ji poslanci schválili, má platit jen na některých vodách. Týká se to jen takzvaných nesledovaných vodních cest nebo účelových vodních cest, a nikoli dopravně významných vodních cest. Poslaneckou novelu iniciovali Piráti a podepsali ji poslanci i z dalších klubů. V původně předložené podobě měla zrušit pokuty vodákům za plavbu pod vlivem alkoholu.
Proti návrhu Pirátů se už loni v květnu vymezila vláda. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) odmítal rušit nulovou toleranci kdekoli v dopravě. Navíc se podle něho ukázalo, že vodáci „dělají problém“.
Neúčinná represe proti apelu na bezpečnost
Premiér Andrej Babiš také tlumočil shodu v kabinetu na tom, že vodáci by neměli mít absolutní svobodu pro konzumaci alkoholu a dalších látek. „Nemyslíme si, že by měla být umožněna taková volnost, ale chápeme, že tito lidé mají chuť na pivo v rozumné míře. Proto chceme předložit novelu,“ uvedl k záměru připravit vlastní vládní návrh. Míra tolerance by podle něj měla vycházet z příkladu jiných zemí Evropské unie. Podle jeho tehdejšího vyjádření by se vládní úprava týkala jak vodáků, tak i cyklistů a lyžařů.
Podle Pirátů je v současnosti stále platný postih neúčinný. „Dle odhadů až 80 procent vodáků na vodě požívá alkohol, ačkoli v současné době platí za takový přestupek pokuta až 100 tisíc korun. Je vidět, že tato represivní politika je zcela neefektivní,“ uvedl poslanec Pirátů Lukáš Bartoň.
Podle ministerských stanovisek ale plavba v podnapilosti může ohrozit bezpečnost popíjejících vodáků i jiných lidí. „Jsme stabilně proti tomu, aby se na vodě a kdekoli při dopravě pilo. Tam, kde prorazíme nulovou toleranci pro alkohol v dopravě, tak je to špatně. Ukázalo se, že vodáci dělají na vodě problém,“ komentoval tehdy návrh před jednáním vlády Ťok.