Třebíč - V třebíčské městské hromadné dopravě (MHD) budou od dubna jezdit první tři autobusy na plynový pohon. Nízkopodlažní vozidla jsou z třebíčského závodu na výrobu autobusů firmy Tedom. Pravidelný provoz plynových autobusů v Třebíči je možný díky vzniku plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG), která byla otevřena v třebíčské průmyslové zóně.
V Třebíči začnou jezdit autobusy na plyn
Podle marketingového manažera Vlado Murára jsou autobusy na plyn šetrnější k životnímu prostředí než vozy s naftovými motory, jejich provoz je také levnější. Plynové motory například nejsou prašné a mají tišší chod. Pořizovací cena je sice větší, ale jejich nákup byl zatím výrazněji dotován, uvedl. Nízkopodlažní autobus s plynovým motorem stojí kolem šesti milionů korun. Podnik Tedom získal zakázku ve výběrovém řízení.
Třebíčská stanice CNG se nachází vedle závodu Tedom, sloužit bude i veřejnosti. Řidiči si napřed musejí vyřídit kartu, se kterou pak budou moci tankovat plyn po celé republice. Vyúčtování dostanou jednou za měsíc. Murár předpokládá, že kromě autobusů budou stanici nejprve využívat hlavně plynárenské společnosti, které si prý pořizují auta na plyn.
Podle údajů České plynárenské unie je v Česku 20 plnicích stanic CNG, do konce roku by měla být otevřena další desítka čerpacích míst. V evropských zemích, kde už jezdí přes 1,1 milionu vozidel na CNG, funguje přes 3000 plnicích stanic. Provozní náklady při jízdě na CNG činí jednu korunu na ujetý kilometr, uvádí plynárenská unie.
Závod na výrobu autobusů byl v Třebíči dokončen asi před třemi lety. „Loni bylo vyrobeno 47 autobusů, letos plánujeme 80 až 90,“ přiblížil Murár. Hlavní odbyt má firma zatím v zahraničí, především na Slovensku a v Bulharsku. V Česku se prý zatím autobusy na plyn uplatňují pomaleji kvůli nedostatku plnicích stanic i kvůli tomu, že dopravci nejsou na takové vozy zvyklí. „Obecné povědomí se ale začíná obracet,“ doplnil Murár.