Plzeň - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes v Plzni dvě důležité stavby silnic první třídy za více než 1,1 miliardy korun. Jde o dva poslední přivaděče k dálnici D5 Praha - Plzeň - Rozvadov, které výrazně ulehčí centru města. Hlavní část staveb má být hotova do konce příštího roku, uvedl ředitel ŘSD Plzeň Zdeněk Kuťák.
V Plzni byla zahájena stavba dvou hlavních tahů za miliardu korun
„Obě silnice, financované Státním fondem dopravní infrastruktury, budou hotové nejdéle v říjnu 2010. Rychlost výstavby bude záviset na přísunu peněz, stavbaři by akce zvládli dříve,“ dodal.
Největší investicí za 880 milionů korun je více než kilometr dlouhý přivaděč Tyršův sad - Sukova na Borech na silnici I/27, který povede kolem věznice k okružní křižovatce v Sukově ulici. „Terénní úpravy už začaly, letos na stavbu půjde 120 milionů Kč.“ řekl Kuťák.
Hlavní část stavby bude čtyřproudová silnice, na které vzniknou dva mosty. Jeden přes trať Plzeň - Klatovy, druhý na mimoúrovňové křižovatce budované silnice I/27 a Dobřanské ulice, tedy silnice III. třídy. V Kaplířově ulici vybuduje ŘSD lávku pro pěší. Plzeň přispěje na stavbu 99 miliony korun.
Podle šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka stavba odlehčí Klatovské třídě, silně frekventovanému tahu v Plzni. Zároveň umožní pokračování plzeňského průtahu I/27 sever - jih v úseku Sukova - Přemyslova - Karlovarská. Silnice I/27 je podle Brunclíka dálkovou trasou mezinárodního významu, propojující Šumavu s Plzeňskem a severními Čechy. Stavba naváže na dálniční přivaděč Ejpovice - Sulkov a na mimoúrovňovou křižovatku Tyršův sad a na první stavbu Tyršův sad - Sukova.
Druhou zahájenou silnicí za 333 milionů korun je pokračování přivaděče I/20 v městské části Slovany z ulice K Dráze, od bývalých železničních závor v Koterově do Jasmínové ulice. Jde o 740metrový úsek čtyřproudové komunikace a 260 metrů dlouhé napojení na Koterovskou ulici. ŘSD má na něj letos 137 milionů Kč. Plzeň se na stavbě podílí 59 miliony Kč.
Stavba, která je prodloužením dálničního přivaděče dál k Jasmínové ulici, výrazně odlehčí části Nepomucké třídy, městské tepně na České Budějovice. Dále umožní pokračování průtahu silnice I/20 Plzní ve směru Nepomuk - Karlovy Vary. „Výhledově plánujeme propojit silnici I/20 až k Rokycanské ulici a následně až na Studentskou ulici. Dále by komunikace pokračovala po stávající silnici I/20 na Karlovy Vary,“ uvedl Brunclík. Výhodou nové trasy silnice I/20 je to, že povede převážně mimo obytnou zástavbu v souběhu s železniční tratí.