V Mostech u Jablunkova je obnoven provoz na železnici

Mosty u Jablunkova (Frýdecko-Místecko) - V Mostech u Jablunkova už jezdí osobní vlaky. Doprava tam byla zastavena minulou středu poté, co se propadl ražený tunel a v místě vznikl kráter. Provoz je zatím bez problémů, ale vlaky budou mít zpoždění, uvedl dnes mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah. Osobní doprava se obnovila v 07:00 a první spoj na mezinárodní trati Mosty u Jablunkova - Čadca vyjel v 07:13. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally je provoz zatím bez problémů, a podle původních plánů tak začne v 19:00 fungovat i mnohonásobně těžší nákladní doprava. Tunelem vlaky musí projíždět nižší rychlostí, a to 20 kilometrů za hodinu.

Stále platí, že soupravy budou minimálně do středy taženy dieslovými lokomotivami, teprve pak by se měl obnovit elektrický provoz. Odborníci budou nyní zjišťovat, jak provoz na trati působí na stabilitu kolejí.

Kvůli omezené rychlosti a dieslovým lokomotivám budou mít spoje zpoždění, které by však mělo být maximálně 20 minut, vysvětluje regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Samotné omezení rychlosti v tunelu způsobí maximálně pětiminutové zpoždění. Už při stavbě byla rychlost v tunelu omezena z běžných 80 na 50 kilometrů za hodinu, dalších maximálně 15 minut zpoždění může vzniknout právě při napojování dieslových lokomotiv.

2 minuty
Reportáž Jiřího Hloučky
Zdroj: ČT24

Všechny vlaky pojedou po svých běžných trasách

Podle Šubové po trati jezdí denně v průměru 30 vlaků, přičemž 16 je dálkových, tedy spoje, jako jsou například rychlíky, InterCity nebo EuroCity. České dráhy spoje po uzavření trati nahradily autobusy, nyní už však všechny vlaky pojedou po svých běžných trasách.

Zřícený tunel razí společnost Subterra v těsném sousedství starého, v němž byl dnes obnoven provoz. Ve dvou různých dnech se postupně propadl asi 80 metrů dlouhý úsek stavby. Na povrchu vnikl kráter o rozloze přes 7000 metrů čtverečních.

Petr Středula, stavbyvedoucí tunelu, ujišťuje, že tunel je už opět bezpečný a práce dále pokračují: „Celý protor, kde si to sedlo, byl vyplněn betonem, takže už je to tady naprosto bezpečné. V tunelu už dál probíhají normální práce.“

Stavba tunelu začala předloni v říjnu. Firmě vznikla škoda, která se vyšplhá do desítek milionů korun. Na přibližně milion korun vyčíslila škodu elektrárenská společnost ČEZ, které se propadly dva stožáry vysokého napětí. Mimořádná událost poškodila i veřejný vodovod. Majitelé jednoho domu v blízkosti stavby se museli vystěhovat, dokud nebyla prověřena statika budovy. Nyní už jsou zpět doma.

Mluvčí Policie ČR Frýdek-Místek, Ivan Žurovec, se vyjádřil, že případ policie šetří jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. „Vyžádali jsme si znalecké posudky z oboru geologie i důlního inženýrství o sesuvu půdy,“ doplňuje.

Lokomotiva ČD Cargo ř. 163 v čele nákladního vlaku
Zdroj: ČT24
Načítání...