Třetí cestující z vlaku zemřel. Tři těžce ranění jsou stabilizovaní

Ostrava – Třetí člověk podlehl zraněním, která utrpěl při nehodě vlaku s kamionem na přejezdu ve Studénce. Stav dalších tří raněných je velmi vážný, ale stabilizovaný. Dva z nich utrpěli poranění mnoha orgánů včetně amputací. Celkem bylo při nehodě zaněno sedmnáct lidí. Policie už obvinila řidiče kamionu z obecného ohrožení z nedbalosti. Provoz na trati mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě se postupně vrací k normálu, i když se na železniční stanici ve Studénce čeká výluka kvůli výměně zničeného návěstidla.

Ráno po nehodě přineslo další špatnou zprávu: Jeden ze zraněných zemřel. „U jednoho z pacientů byla zranění neslučitelná se životem. Včera v pozdních nočních hodinách bohužel zemřel. Byla to devastační poranění končetin, jednalo se též o poranění hlavy. Zranění bylo více, jednalo se o složité polytrauma,“ informoval mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Tomáš Oborný. Nechtěl upřesnit, o kterého ze čtveřice vážně zraněných se jednalo. Byl mezi nimi i strojvedoucí. Podle ČTK jde o staršího muže, který vlakem cestoval.

Dva pacienti mají poranění mnoha orgánů

Ze sedmnácti zraněných jsou čtyři v ostravské nemocnici, z toho tři jsou ve velmi vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Podle mluvčího Fakultní nemocnice Ostrava Tomáše Oborného je jejich stav stabilizovaný. Ve dvou případech jde o pacienty s polytraumaty, tedy se zraněními mnoha orgánů. „Tito pacienti utrpěli například zhmoždění mozku, plic, krvácení do dutiny břišní, natržení různých orgánů i amputace,“ uvedl ředitel nemocnice David Felt.

Čtvrtý pacient ostravské nemocnice má komplikovanou zlomeninu. V novojičínské nemocnici stále leží dva cestující z pendolina. „Jedna žena má zlomené rameno a prodělala operaci. Její stav je stabilizovaný a daří se jí dobře. Brzy by měla být propuštěna,“ sdělila mluvčí nemocnice Radka Miloševská. Do konce týdne by měl být propuštěn do domácího léčení také další cestující, který při nehodě utrpěl zlomeniny žeber a tržná poranění.

Pozůstalým sdělili tragickou zprávu krizoví interventi 

Policejní mluvčí Gabriela Holčáková informovala, že je známa totožnost prvních dvou obětí. „Jde o devětačtyřicetiletého muže z Moravskoslezského kraje a devětatřicetiletého muže. Tragickou událost jejich blízkým sdělili policejní krizoví interventi,“ řekla Holčáková. Dodala, že v souvislosti s nehodou ve Studénce poskytovalo pomoc celkem šest krizových interventů.

Policisté obvinili padesátiletého řidiče kamionu z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí mu za to tři až deset let vězení. Policisté ho vyslechli nejprve jako podezřelého a poté znovu jako obviněného. Jeho výpovědi nechtějí komentovat. Podle zástupce ředitele moravskoselzské policie Radima Witty není obviněný nějak zdrcený. Police pravděpodobně požádá soud, aby ho vzal do vazby.

Podle dosavadních informací vjel řidič na přejezd v době, kdy svítila červená výstražná světla, a když se spouštěly závory, mezi kterými zůstal stát. Před příjezdem vlaku stihl jen kousek popojet, takže vlak rozmetal návěs s naloženými hliníkovými plechy, zatímco kabina, ve které zůstal sedět, zůstala celá. Řidič tak přežil bez zranění.

Studénka je průjezdná, Pendolino čeká na rozhodnutí

Poškozenou elektrickou jednotku 680.003, která patří mezi sedmero pendolin Českých drah, odtáhli železničáři do bohumínského depa. Poté, co se v noci podařilo obnovit provoz v místě nehody, skončilo provizorium, kdy vlaky jezdily směrem z Přerova pouze do Hranic a vznikla řada velkých zpoždění. „Podle ranních přehledů jely už vlaky z Ostravy na Prahu prakticky načas, vlaky na Brno měly zdržení do deseti minut, protože se nepoužívají hlavní koleje, ale vedlejší koleje se sníženou rychlostí. Budou ještě probíhat opravné práce,“ uvedl mluvčí Český drah Petr Šťáhlavský.

Bez jednoho z pendolin omezily České dráhy jejich provoz a na linku Praha – Košice vypravily namísto naklápěcí jednotky klasickou soupravu s lokomotivou. „Je sestavena z velmi kvalitních vozidel, aby komfort pro zákazníky byl pokud možno co nejlepší,“ informoval krajský ředitel ČD Radovan Šindlář. Přesto má náhradní souprava vůči pendolinu nevýhody, zejména je to absence naklápěcího systému. Náhradní souprava tak měla při první jízdě už v Ostravě půlhodinové zpoždění, což bylo ale způsobeno také čekáním na trati. Co bude s poškozeným pendolinem dál, to ukáže znalecká prohlídka.

9 minut
Dušan Kamenický: V ČR je 8000 přejezdů
Zdroj: ČT24

Chybí řidičům osvěta?

V souvislosti tragickou nehodou upozornili dopravní experti mimo jiné na nedostatky ve vzdělávání řidičů. Ačkoli řidič kamionu, který vjel před rychle jedoucí vlak, byl z Polska, podle Dušana Kamenického z Ústavu dopravní telematiky Fakulty dopravní ČVUT nelze očekávat, že by se český řidič zachoval v obdobné situaci jinak. „V mnoha autoškolách instruktoři nevědí, jak železniční přejezdy fungují. I legislativa nepříliš kvalitně objasňuje chování řidičů na železničním přejezdu,“ řekl. Mnoho řidičů podle něho netuší, že vozidlo „polapené“ mezi závorami může snadno závory prorazit a střetu tak zabránit. „Břevna jsou konstruována tak, aby šla jednoduše prorazit. I když si poškrábete lak na vozidle, je lepší přejezd okamžitě opustit,“ doporučil Dušan Kamenický.

Přejezd, na kterém se pendolino s kamionem srazilo, patří k těm nejlépe zabezpečeným. Na přejezdech se závorami se navzdory neznalosti řidičů stává statisticky nejméně nehod. Nejméně bezpečné jsou přejezdy s výstražnými světly, ale bez závor. Zhruba polovina z celkového počtu nehoda připadá na přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem.

Středeční nehoda ve Studénce byla na české železnici nejtragičtější od předchozí vážné nehody ve Studénce, při které 8. 8. 2008 zahynulo ve vlaku číslo 108 osm lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Důchodový účet zůstává v minusu, deficit se ale snižuje

Důchodový účet zůstává v hlubokém minusu. Vláda si loni musela na penze seniorů půjčit přes padesát miliard. I přesto jde o 22 miliard lepší výsledek než v roce předchozím. Podle kabinetu je postupné snižování i zásluhou opatření, která včetně zpomalení růstu penzí prosadila vládní většina. Opozice je vůči změnám kritická. Systém bude ztrátový i letos.
před 42 mminutami

Špatné parkování je jedním z nejčastějších přestupků

Policie jen v centru Prahy loni evidovala téměř 170 tisíc případů špatného parkování. Řidiči často chybují u vyhrazených stání určených například pro invalidy, sanitky či nabíjení elektromobilů. Za neoprávněné parkování na vyhrazeném stání pro handicapované hrozí na místě pokuta až 3500 korun, ve správním řízení je to až deset tisíc. Za tento přestupek se navíc přičítají dva body. Strážníci můžou pokutovat i špatně zaparkované vozy v garážích nákupních center. Za stání na místě vyhrazeném pro elektromobily je pokuta až 1500 korun.
před 1 hhodinou

Pomoc hledá stále víc obětí násilí. Dle organizací chybí komplexní péče

Stali se obětí kriminality i domácího násilí, přesto se mnohdy těžko dostávají k rychlé a odborné pomoci. Stále více lidí hledá právní i psychologickou podporu na linkách pomoci. Podle organizací ale v Česku pořád chybí strategie komplexní péče o oběti.
před 1 hhodinou

Zájem řídit vlak má stále víc žen

Strojvůdkyň v Česku stále přibývá. Aktuálně tuto profesi zastává 110 žen. Ještě před pěti lety to byla polovina. Celkový počet strojvedoucích ale klesá. Komplikací jsou odchody do důchodu, kterých bude v nejbližších letech výrazně víc. České dráhy už kvůli tomu školí stovky nových zájemců.
před 11 hhodinami

Ukrajinští uprchlíci se integrovali, soudí většina Čechů. Pětina chce jejich odchod

Tři roky od začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu si téměř čtvrtina Čechů myslí, že stát by měl dál přijímat uprchlíky a těm dosavadním neměnit podmínky pobytu. Vyplývá to z průzkumu pro Českou televizi. Na druhé straně více než pětina lidí si přeje, aby Ukrajinci Česko opustili. Podle většiny dotázaných se přitom běženci zvládli začlenit do společnosti.
před 12 hhodinami

AI ovlivňuje práci i vzdělávání, shodli se hosté Zkraje

Jak ovlivní umělá inteligence současné pracující i ty, kteří se na své budoucí povolání teprve připravují? K debatě o AI v pořadu Zkraje přijali pozvání Kamil Kopecký z Univerzity Palackého, který se zaměřuje na rizikové formy chování v on-line prostředí i smysluplné využívání IT technologií, ředitel Úřadu práce v Olomouci Vlastimil Přidal, náměstek ředitele Fakultní nemocnice Olomouc pro inovace a digitalizaci Antonín Hlavinka, bývalý vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti), filozofka Dita Malečková zaměřující se na umělou inteligenci a konzultant a lektor AI kurzů Petr Ludwig.
před 17 hhodinami

Na rekvalifikaci může přispět Úřad práce, je ale třeba přihlásit se včas

Pokud lidé chtějí získat příspěvek na část rekvalifikací nebo na digitální vzdělávací kurzy, je podle Úřadu práce právě nyní nejvyšší čas se přihlásit. Podporu je totiž možné čerpat jen na takové vzdělávací aktivity, které zájemci stihnou absolvovat do konce září. Úřad jedná o možném prodloužení – stejně tak hledá i cesty, jak takovou formu vzdělávání podporovat dlouhodobě. Rekvalifikaci může Úřad práce uhradit i celou. Na vzdělávací kurz v digitálních dovednostech přispěje až 50 tisíc – student ale musí zaplatit minimálně osmnáct procent z celkové ceny.
před 20 hhodinami

Hazardním hráčům pomáhá „tlačítko paniky“

Podle dat ministerstva financí využilo od loňského července tlačítko paniky (panic button) bezmála padesát tisíc hráčů hazardních her. Jejich provozovatelé musí tuto možnost nabízet od července loňského roku. Hráč si použitím tlačítka na dva dny zablokuje přístup k hazardu. Podle adiktologa Viktora Mravčíka jde o důležité vylepšení v boji se závislostmi na hazardu.
před 22 hhodinami
Načítání...