Hradec Králové – Srozumitelnou a studentům blízkou učebnici matematiky napsal pro své vrstevníky gymnazista Marek Liška. Rozhodl se učivo vysvětlit líp a jasněji, než je obvyklé – a kantoři mu drží palce. Kromě jiného proto, že znalost zmíněného předmětu v Česku trvale upadá.
Student gymnázia napsal pro své spolužáky učebnici matematiky
Lidštější klíč k matematickým termínům vymýšlí devatenáctiletý student od poloviny druháku. Nad psaním učebnice strávil zhruba 1 000 hodin, o prázdninách, víkendech i po škole. Ve své učebnici hodně opakuje a příklady řeší detailně. „Je tam vždy zadání příkladu, který je krok po kroku vyřešený jednak komentářem, a jednak samozřejmě matematicky,“ vysvětlil autor učebnice Marek Liška.
„Mára to napsal takovým jazykem, který chápu – vlastně mi to říká kamarád,“ komentoval učebnici Markův spolužák Marek Fanderlik, který mu pomohl s vydáním učebnice. Po gymnáziu chce studovat marketing.
„Myslím si, že to je naprosto ojedinělá záležitost, protože si troufám říct, že není ani promile lidí v populaci, kteří by tohle byli ochotni udělat. Takže velký klobouk dolů,“ komentoval Liškovo úsilí jeho profesor matematiky Miroslav Novák z Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové. Podporu a pomoc student u svého profesora získal taky proto, že učebnice může podle pedagoga slabším studentům učení skutečně ulehčit.
Učebnici matematiky vůbec poprvé vyzkoušejí ve výuce na gymnáziu, kde studuje i Marek. Dostanou ji žáci prvního ročníku. Duo Marek a Marek teď čeká, jak dopadne první ostré testování. Až po něm se studenti rozhodnou, jestli má smysl psát další knihu pro další ročníky.