Srážky aut se zvěří jsou čím dál častější. V Česku jsou téměř o polovinu častější než před pěti lety a v Bavorsku je to podobné. Hned za hranicemi ale začalo testování systému, který by mohl počet takových nehod zásadně snížit. U silnic jsou čidla, která řidiče varují.
Srážek se zvěří je příliš mnoho. Bavorsko zkouší čidla, která varují řidiče
Srážka se zvěří je pro řidiče jedna z největších nočních můr. Srnka, divoké prase nebo dokonce los si nenechají vysvětlit, že je to nebezpečné a pravidla provozu na pozemních komunikacích jim nic neříkají. Reflexní prvky nenosí, nedrží se u kraje silnice, a když ji přebíhají, často se ani nerozhlédnou. Zejména v noci nemá řidič šanci včas si zvířete všimnout a zareagovat. Výsledkem jsou nehody s průměrnou škodou kolem 70 tisíc korun.
Zatímco dálnice leckde chrání před zvěří ploty nebo například pachové ohradníky, běžné silnice nijak chráněné nejsou. To by se ale mohlo změnit. V Bavorsku začalo testování pomyslných plotů, které by ale neměly zastavit zvěř, nýbrž auta.
Světelný plot
Základem jsou čidla, která by měla zvěř v blízkosti silnice rozpoznat – reagují na kombinaci pohybu a tepla, dosah mají třicet metrů. „Teplota, kterou zvířata vydávají, se odráží. Pak se automaticky vyšle signál,“ popsal Florian Leupold, starosta bavorského Marktleuthenu, kde se systém testuje.
Řidiče následně na hrozící nebezpečí upozorní blikající světlo na patníku, které je v noci z dálky vidět. Člověk za volantem by pak měl zpomalit a počítat s tím, že se zvíře může objevit před ním na silnici.
Jedno zařízení připevněné k patníku stojí 50 až 100 eur, čidla napájí baterie dobíjené ze solárních panelů. Zatím na zvěř a na řidiče čeká sedm set čidel nainstalovaných na dvou dvoukilometrových úsecích silnic v okrese Wunsiedel, kde jsou střety časté. Testování bude probíhat tři roky.
Když nezabrala cédéčka
Pokus o varování řidičů přichází po neúspěšných snahách odradit od vstupu na silnice zvěř. Silnice v Německu často lemují reflexní pásky nebo stará cédéčka rozvěšená na stromech. Odražené světlo má zvěř vyplašit, nebývá to ale účinné.
V Česku není osazení takových čidel na pořadu dne. Zatím je pro silničáře hlavním úkolem ucelit ochranu dálnic. Od začátku roku je nově oplocená celá dálnice D6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Výsledky byly podle policie již po měsíci evidentní.
„V Karlovarském kraji v porovnání s lety 2017 a 2018 poklesl počet dopravních nehod střetu se zvěří o osm procent,“ vyčíslila policejní mluvčí Kateřina Böhmová. Podobné zlepšení očekávají od nových čidel Němci. Pokud se jim osvědčí, začnou je využívat i na dalších místech.