I když Česko poněkud zaostává za jinými evropskými zeměmi v počtu elektrických aut, přibývá jich. S tím také roste riziko, že některý elektromobil začne hořet – což je pro hasiče nová výzva. Museli pořídit speciální techniku, práci jim ale usnadňují i někteří výrobci, kteří do svých vozidel instalují speciální otvory pro zaplavení baterie vodou.
Spolupráce s výrobci elektroaut je pro hasiče zásadní. Správná konstrukce jim usnadňuje rychlý přístup k baterii
Požár elektromobilu je pro hasiče docela jiný než požár vozu poháněného benzinem nebo naftou. Sice nehrozí, že z něj vytečou hořlavé pohonné látky, ale nebezpečí představuje baterie a vysokonapěťové části auta.
Když vzplane samotná baterie, bývá podle výrobců zásadní dostat ji do vodní lázně. Přístup k ní by proto měl být v případě nouze co nejsnazší – a k tomu je pro hasiče důležitá spolupráce s výrobci aut. Ti navíc začali instalovat řadu dalších prvků, které při požáru pomáhají – a také těch, které by mu měly předcházet. V baterii je navíc i čidlo, díky kterému v případě nouze samo auto přivolá hasiče. Těm je určen také QR kód umístěný na vozidle.
„Vidí, jakým způsobem zasahovat na vozidle – kde jsou trakční akumulátory, kde jsou vysokonapěťové části,“ popsal technický školitel Renaultu Norbert Dolejš.
Novinkou je i možnost baterii zatopit přímo na místě požáru. V tom případě již není nezbytné spěchat s jejím vyjmutím. Přístup k ní umožní u některých novějších vozů oheň sám, protože je nad ní otvor zakrytý tenkým hliníkem, který prohoří. Pak vznikne prostor pro zastrčení hadice.
Speciální techniku mají ale také sami hasiči. S proražením kovu jim pomáhá hlavně Cobra – zařízení, které stříká proud vody pod takovým tlakem, že prořízne takřka cokoli včetně částí aut. „Vodním paprskem a abrazivem se prořízne skrz podlahu do vnitřní části sarkofágu baterie,“ popsal ředitel odboru IZS a jednotek požární ochrany Hasičského záchranného sboru ČR Martin Legner.
Od elektroauta zřejmě chytila nákladní loď v Severním moři
Požáry elektrických aut jsou v těchto dnech tématem doslova ožehavým kvůli námořnímu incidentu nedaleko nizozemských břehů. Od noci na středu v Severním moři hoří nákladní loď, která převážela čtyři tisíce aut včetně několika stovek elektrických. V jednom z nich požár nejspíše začal. To vyplývá z nahrávky tísňové komunikace, kterou zveřejnila nizozemská média.
Posádka loď opustila a od té doby je prázdná. Hasiči na ni kvůli vysoké teplotě zatím nemohou. Stabilitu nákladní lodi zajišťuje několik tažných plavidel, která se ji také snaží dostat do bezpečnějších vod.
Možnost řízeného potopení nizozemské úřady odmítly. Obávají se možné ekologické katastrofy.