Špatná příprava, nevysvětlené zdražení a nezvážení alternativ, hodnotí NKÚ opravy D1

2 minuty
Modernizace D1 se podle NKÚ protáhla a prodražila
Zdroj: ČT24

Za minimálně dvouleté zpoždění modernizace dálnice D1 mohou nedostatky při přípravě projektu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také vybralo variantu opravy bez toho, aniž by ji předtím porovnalo s jinými možnostmi. Během tří let navíc stouply průměrné náklady na jeden kilometr o víc než 70 procent. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. ŘSD tvrdí, že postupovalo správně.

„19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění,“ uvedli kontroloři.

Modernizace dálnice D1 (stav k 12/2016)
Zdroj: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic v roce 2005 začalo připravovat variantu rozšíření dálnice na šest jízdních pruhů, kterou v roce 2009 změnilo na rozšíření dálnice v obou směrech o 75 centimetrů s tím, že budou zachovány čtyři jízdní pruhy. Podle kontrolorů ale ŘSD nedoložilo, proč ke změně přistoupilo a jestli jde o nejefektivnější řešení.

Až v roce 2012, kdy už bylo vyprojektováno prvních pět úseků, nechalo ŘSD zpracovat studii ekonomické efektivnosti zvolené varianty. Ta ale posuzovala jen zvolenou variantu, srovnání s ostatními možnostmi chybělo. Srovnání více variant modernizace nechalo zpracovat až v roce 2013, kdy už probíhaly práce na čtyřech úsecích.

Dokumentace kvůli změnám musela dvakrát aktualizovat, stát za to zaplatil 12 milionů korun. „Kvůli neujasněným technickým otázkám se u dalších pěti staveb protáhlo zpracování projektových dokumentací až o 19 měsíců,“ dodává mluvčí NKÚ Olga Málková.

Proč byly první úseky levnější?

Kontroloři se také pozastavili nad tím, proč byly první čtyři opravované úseky D1 podstatně levnější než ty následující. Vysoutěžené ceny byly v roce 2013 až o třetinu nižší, než projektanti očekávali.

U dalších pěti úseků, které se začaly modernizovat v letech 2015 a 2016, však vzrostly průměrné náklady na jeden kilometr oproti prvním úsekům o tři čtvrtiny – ze 74 na 128 milionů korun. Přitom podle projektu měly být vyšší jen o čtvrtinu. ŘSD podle kontroly nezjišťovalo, proč tak velké rozdíly mezi očekávanou a výslednou cenou vznikly.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla  vývoj ceny vyplýval ze situace na trhu. „První úseky modernizace se soutěžily při vrcholící stavební krizi v ČR, tudíž firmy v mimořádném zájmu o získání zakázky šly až na samou mez ekonomičnosti při stanovení nabídky. Při dalších soutěžích už byla situace na trhu jiná,“ uvedl Rýdl.

Také nelze podle něj porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. „Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku,“ řekl mluvčí ŘSD.

  • Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
  • Ostředek – Šternov (34.–41. km)
  • Hořice – Koberovice (75.–81. km)
  • Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
  • Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
  • Psáře – Soutice (49.–56. km)
  • Jihlava – Velký Beranov (112.–119. km)
  • Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
  • Velká Bíteš – Devět křížů (162.–168. km)
  • Zdroj: ŘSD, stav k 12/2016

V provozu je celkem šest kompletně opravených úseků dálnice D1. Práce budou od jara pokračovat na čtyřech místech a na dalších až pěti úsecích by dělníci mohli začít. 

Modernizace 21 úseků dálnice měla být původně dokončena v roce 2018, v současnosti se počítá s rokem 2020. Výjimkou je most Šmejkalka nedaleko Mirošovic, který má být hotový v roce 2022. V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...