Špatná příprava, nevysvětlené zdražení a nezvážení alternativ, hodnotí NKÚ opravy D1

2 minuty
Modernizace D1 se podle NKÚ protáhla a prodražila
Zdroj: ČT24

Za minimálně dvouleté zpoždění modernizace dálnice D1 mohou nedostatky při přípravě projektu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také vybralo variantu opravy bez toho, aniž by ji předtím porovnalo s jinými možnostmi. Během tří let navíc stouply průměrné náklady na jeden kilometr o víc než 70 procent. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. ŘSD tvrdí, že postupovalo správně.

„19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění,“ uvedli kontroloři.

Modernizace dálnice D1 (stav k 12/2016)
Zdroj: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic v roce 2005 začalo připravovat variantu rozšíření dálnice na šest jízdních pruhů, kterou v roce 2009 změnilo na rozšíření dálnice v obou směrech o 75 centimetrů s tím, že budou zachovány čtyři jízdní pruhy. Podle kontrolorů ale ŘSD nedoložilo, proč ke změně přistoupilo a jestli jde o nejefektivnější řešení.

Až v roce 2012, kdy už bylo vyprojektováno prvních pět úseků, nechalo ŘSD zpracovat studii ekonomické efektivnosti zvolené varianty. Ta ale posuzovala jen zvolenou variantu, srovnání s ostatními možnostmi chybělo. Srovnání více variant modernizace nechalo zpracovat až v roce 2013, kdy už probíhaly práce na čtyřech úsecích.

Dokumentace kvůli změnám musela dvakrát aktualizovat, stát za to zaplatil 12 milionů korun. „Kvůli neujasněným technickým otázkám se u dalších pěti staveb protáhlo zpracování projektových dokumentací až o 19 měsíců,“ dodává mluvčí NKÚ Olga Málková.

Proč byly první úseky levnější?

Kontroloři se také pozastavili nad tím, proč byly první čtyři opravované úseky D1 podstatně levnější než ty následující. Vysoutěžené ceny byly v roce 2013 až o třetinu nižší, než projektanti očekávali.

U dalších pěti úseků, které se začaly modernizovat v letech 2015 a 2016, však vzrostly průměrné náklady na jeden kilometr oproti prvním úsekům o tři čtvrtiny – ze 74 na 128 milionů korun. Přitom podle projektu měly být vyšší jen o čtvrtinu. ŘSD podle kontroly nezjišťovalo, proč tak velké rozdíly mezi očekávanou a výslednou cenou vznikly.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla  vývoj ceny vyplýval ze situace na trhu. „První úseky modernizace se soutěžily při vrcholící stavební krizi v ČR, tudíž firmy v mimořádném zájmu o získání zakázky šly až na samou mez ekonomičnosti při stanovení nabídky. Při dalších soutěžích už byla situace na trhu jiná,“ uvedl Rýdl.

Také nelze podle něj porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. „Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku,“ řekl mluvčí ŘSD.

  • Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
  • Ostředek – Šternov (34.–41. km)
  • Hořice – Koberovice (75.–81. km)
  • Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
  • Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
  • Psáře – Soutice (49.–56. km)
  • Jihlava – Velký Beranov (112.–119. km)
  • Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
  • Velká Bíteš – Devět křížů (162.–168. km)
  • Zdroj: ŘSD, stav k 12/2016

V provozu je celkem šest kompletně opravených úseků dálnice D1. Práce budou od jara pokračovat na čtyřech místech a na dalších až pěti úsecích by dělníci mohli začít. 

Modernizace 21 úseků dálnice měla být původně dokončena v roce 2018, v současnosti se počítá s rokem 2020. Výjimkou je most Šmejkalka nedaleko Mirošovic, který má být hotový v roce 2022. V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 22 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 56 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...