Velká vlna nevole vedla před několika lety ke změně zákonů proti takzvaným šmejdům, kteří na předváděcích akcích nutili zejména seniory k nákupu předražených a zcela zbytečných výrobků. Současní podnikavci mají jinou taktiku a slibují nejen léčbu duše. Psycholožka z Palackého univerzity v Olomouci Romana Mazalová v Událostech, komentářích sdělila, že křečovitá honba za štěstím vede opačným směrem, redaktorka MF Dnes Julie Mahlerová zase popisovala, jak se dostávala k „bohyním“, které okrádají ženy.
„Šmejdi“ se mění. Předražené hrnce nahradily nabídky řešení psychických problémů
Dříve okrajový byznys s ezoterikou během covidu prudce vzrostl. I proto, že mnoho lidí s psychickými problémy kvůli lockdownům nedosáhlo na profesionální péči. Podle Mahlerové se lidé nyní více zajímají o nitro, to má ale i svoji stinnou stránku. „Do online světa vstoupili v nejčastější podobě seminářů neboli webinářů podnikatelé s lidskou zranitelností,“ sdělila.
Lidé chtějí vyřešit vztahový, zdravotní nebo psychický problém, „ezošmejdi“ jim ale nabízejí zkratky pomocí manipulativních technik, různých rituálů a ceremonií, které z dlouhodobého hlediska nic neřeší a problémy akorát prohlubují, upozorňuje Mahlerová.
Podle Mazalové lidé hledají snadná řešení, skutečně na sobě pracovat a něco dokázat je složitější. „Ve výsledku stačí se nepřejídat, sportovat, pěstovat zdravé sociální vztahy, nikoliv na sociálních sítích. Ale tohle by se tak hezky neprodávalo. Tohle všechno je zadarmo,“ zdůrazňuje psycholožka.
Podle Mazalové honba za štěstím vede přesně opačným směrem, protože život „není továrna na splněná přání“. „Život je pestrý, přirozeně s sebou nese spoustu negativních momentů, bohužel smutná témata, jako jsou nemoci, situace, které musíme překonat, nese s sebou i smrt. A pokud tyto věci budeme popírat, nebudeme jim čelit, tak se budeme divit, že nejsme šťastní a že pořád jenom za něčím dobíháme, ale ve skutečnosti to nikdy nebude ono. Reálné štěstí spočívá v tom umět svět vidět takový, jaký je, a nemalovat ho na růžovou barvu, to nepomáhá,“ prohlašuje.
Kdo jsou „bohyně“?
Noví „šmejdi“ prý používají jiné, ale v principu stejné manipulativní techniky jako ti původní, nově jde například o slevové kódy, jimiž chtějí klienta upoutat, a soustředí se také na emoce. Cílem jsou ženy, buď na mateřských dovolených, nebo s malými dětmi, kterým chybí sociální kontakt – mají existenční strach, že jim něco uniká, že jsou zavřené doma s dítětem, čehož využívají prodejní techniky, často se mluví o „bohyních“ a „ženské síle“.
„Oni říkají, podívej se, jak je svět kolem tebe rychlý a zlý. Válka a covid a všechno špatně, ale my jsme kamarádky, my jsme tvoje sestřičky, tvoje nejbližší, rozumíme ti a máme na tebe čas,“ popisuje taktiky Mazalová.
Mahlerová mluví například o instagramovém profilu Lovci Klamu, který na podobné manipulátory upozorňuje. Ženy, které naletěly, se za to ale často stydí. Mazalovou vyděsilo, že zmíněné „bohyně“ mají na sociálních sítích třeba i statisíce sledujících.