Plzeň/Vídeň – Elektrická lokomotiva Škoda typu 109E, která vyjela do Rakouska na provozní testy, skončila v rukou úřadů. Podle zástupců plzeňské firmy stojí za nečekaným přerušením zkoušek kanadsko-německá společnost Bombardier. Tvrdí, že Škoda Transportation má vůči ní nesplacené závazky z někdejší plánované spolupráce. Jejím výsledkem měla být právě lokomotiva 109E, Škoda ji ale nakonec vyrobila sama. Mediální zástupce Škody Roman Binder oznámil, že proti postupu Bombardieru bude plzeňská strojírna protestovat u Evropské komise.
Škoda v Rakousku přišla o lokomotivu – konkurenční boj?
Dlouholetý spor vrcholí
Zabavení lokomotivy, která v Česku jezdí pod řadovým označením 380, je pokračováním sporu Škody a Bombardieru, který začal v roce 2002. Obě firmy se tehdy společně přihlásily do výběrového řízení Českých drah, které sháněly dvacet nových lokomotiv. Vzájemná smlouva Bombardieru a Škody hovořila o licenční výrobě lokomotiv Bombardier v Plzni. Dráhy ale soutěž nakonec zrušily a vypsaly novou, do které se Škoda zapsala samostatně a zvítězila v ní s projektem vlastní lokomotivy. Bombardier od té doby podle Romana Bindera žádá několik milionů korun za vypovězení smlouvy. Peníze ale žádá i Škoda, protože zaplatila za licenci, která nebyla naplněna. Rozhodnout má rakouský soud.
Bombardier nyní využil přítomnosti lokomotivy Škoda v Rakousku a požádali vídeňský soud o vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Uspěli a s pomocí dvou exekutorů přerušili zkušební jízdy. Na cestě do Vídně jsou nyní právníci Škody, kteří chtějí soudní verdikt zvrátit. Podle firmy „je nemožné předpokládat, že by Škoda nedostála případným závazkům, které by vzešly ze soudního sporu“.
Jde jen o staré dluhy?
Zástupci plzeňské společnosti jsou přesvědčeni o tom, že jde především o skrytou formu konkurenčního boje. Bombardier se snaží oddálit schválení lokomotiv řady 380 k provozu v Rakousku, tvrdí Roman Binder. „Škoda letos finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která se díky plánovanému získání osvědčení operability v řadě evropských zemí může stát vážným konkurentem více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier,“ uvedl.
Lokomotivy řady 380 mají být před definitivním předáním Českým drahám schváleny pro provoz nejenom v Česku, ale také v Německu, Rakousku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.
Škoda doufá ve velkou budoucnost svého výrobku a tvrdí, že zastavení zkoušek v Rakousku ji může zásadně ohrozit. „Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ upozornil předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek.