Washington – Na silnicích Spojených států zemřelo letos od ledna do října 31 110 lidí. Oproti stejnému období v loňském roce je to zhruba desetiprocentní pokles, odborníci proto předpokládají, že na konci roku budou statistiky nejnižší od roku 1966, kdy se počet mrtvých na silnicích USA začal evidovat. Američané letos také jezdili méně než v předchozím roce. Podle odborníků ale obecné zlepšení situace naznačují i jiné ukazatele a snížení počtu ujetých mil a smrtelných nehod spolu nesouvisí.
Silnice Spojených států si letos asi vyžádají nejméně mrtvých v historii
Míra úmrtí na 100 milionů naježděných mil (160 milionů kilometrů) dosáhla letos ve Spojených státech hodnoty 1,28, zatímco v roce 2007 to bylo 1,37. Znamená to, že při deseti miliardách mil (16 miliardách kilometrů) přišlo letos o život v průměru 128 lidí, o devět méně než před rokem.
Letos v říjnu Američané najezdili o 8,9 miliardy mil (14,24 miliardy kilometrů) méně než v říjnu 2007, oznámilo federální ministerstvo dopravy. Jednalo se podle něj o dvanáctý měsíc v řadě, kdy statistiky ukázaly meziroční pokles ujetých mil. Od loňského listopadu do letošního října se celkový počet mil, které Američané odřídili, ve srovnání s předcházejícími 12 měsíci snížil o 100 miliard (160 miliard kilometrů).
„Nemáme žádná data, která mohou prokázat jakýkoli vztah mezi poklesem počtu obětí a poklesem naježděných mil,“ prohlásil mluvčí federální silniční správy Dough Hecox.
Profesor dopravního inženýrství Texaské univerzity Chandra Bhat, který studuje chování řidičů, připouští, že méně naježděných mil znamená i méně nehod. Ale zda toto snížení má vztah i k menšímu počtu obětí, je třeba ještě prozkoumat. Především je nutné zjistit, jací řidiči jezdí méně, protože smrtelné nehody jsou častější u velmi mladých lidí a u řidičů v pokročilém věku. Dalším faktorem ke zkoumání je denní doba, v níž ke snížení dochází – noční havárie mají častěji smrtelné následky než nehody, jež se odehrály za denního světla.