Předseda představenstva odbavovací společnosti pražského letiště Czech Airlines Handling (CSAH) Tomáš Svoboda odstoupil z funkce. Představenstvo bude mít od srpna nového člena, stane se jím Jiří Jarkovský, předseda představenstva společnosti DPOV, která je dceřinou společností Českých drah. CSAH má na starost odbavení zavazadel a v posledních dnech se kvůli nedostatku pracovníků potýkala se zpožděním nakládky i výdeje kufrů. Na letišti také pokračuje stávková pohotovost odborářů, provoz by to ale ovlivnit nemělo.
Šéf odbavovací společnosti pražského letiště rezignoval
Letiště Praha informovalo o angažování krizového manažera minulý týden. Jarkovský bude mít na starost personální plánování zejména v kontextu s nepravidelnostmi provozu, se kterými se podle Divíškové momentálně potýká většina evropských letišť. Do funkce nastoupí 1. srpna, po ukončení závazků u svého aktuálního zaměstnavatele, společnosti DPOV.
„Věřím, že se nám podaří předcházet situacím, které se staly v posledních dnech. V současné chvíli bude mojí prioritou rychlá revize již přijatých operativních opatření a nastavení odbavovacích postupů tak, aby se eliminovalo opakování podobné situace,“ uvedl Jarkovský, který v minulosti šest let působil jako předseda představenstva CSAH.
Jarkovský pracoval v oboru letectví od roku 1995. Nejdříve byl vedoucím provozu a později také výkonným ředitelem úseků odbavení u Českých aerolinií. Následně se přesunul do představenstva společnosti CSAH, kde šest let působil na pozici předsedy představenstva. V posledních čtyřech letech zastával funkci předsedy představenstva ve společnosti DPOV, která opravuje kolejová vozidla.
Minulý týden pražské letiště zažilo kolaps. Stovky lidí odlétaly bez zavazadel, nebo na ně po příletu dlouhé hodiny čekaly. Mohla za to zpoždění letadel mimo Česko, ale hlavně nedostatek pracovníků třídírny v Praze.
Hrozba stávky
Na letišti dál platí stávková pohotovost jedné ze čtyř odborových organizací. Provoz by to ale podle představenstva omezit nemělo. Důvodem pohotovosti je podle odborářů neodborné vedení ruzyňského letiště v personální oblasti. „Těch požadavků je asi deset, co si pamatuji. Jsou z oblasti finanční a personální,“ řekl člen představenstva Letiště Praha Pavel Východský.
Největší letiště v zemi zaměstnává asi 2700 lidí. Stávkou hrozí čtyři sta z nich. „Budeme hledat společně nějaký kompromis, který bude výhodný pro obě strany. Buď se shodneme, nebo neshodneme. Já bych zatím nechtěl predikovat, co bude následovat,“ uvedl místopředseda odborů Marek Sedlák.
Východský ujistil, že stávková pohotovost nemá žádný vliv na provoz letiště. „Cestující se nemusejí obávat toho, že by na dovolenou kvůli stávkové pohotovosti neodletěli, nebo z ní nepřiletěli,“ poznamenal.
Každý den Letiště Praha odbaví na 50 tisíc cestujících. Nejvíc jich bylo prvního července. To oběma terminály prošlo přes 61 tisíc lidí. A právě začátkem července se v Evropě prudce zvedl i počet letadel na nebi. Ke zpoždění přispělo nejen velké množství letadel, ale i silné bouřky, které se nad Evropou opakovaně vytvářely v mohutných pásmech.
Situace regionálních letišť
Regionální letiště zatím potíže s odbavením zavazadel nemívají. Rok od roku proto přibývá cestovatelů, kteří volí odlet právě z nich, ať už z Brna, Pardubic, nebo z jihu Čech.
Právě problémy na Ruzyni přivádí víc turistů na menší letiště. Ani tam se ale čekání úplně nevyhnou. Třeba pardubické letiště je na nápor cestujících připravené. „My jsme před sezonou věděli, že nárůst na našem letišti bude skoro o sedmdesát procent, takže jsme se dostatečně připravili na to, aby byli zaměstnanci na všech pozicích,“ informovala výkonná ředitelka EBA Pardubice Mária Luticová.
Také z Brna létá čím dál víc lidí. Podle odhadů vedení letiště činí nárůst oproti loňskému červenci minimálně deset procent. Odbavení zavazadel tady nevázne. Zpoždění na příletech i odletech je pak závislé na tom, jak hustý je letecký provoz.