Praha – O roztržení vlaků – nečekané rozpojení soupravy vlaku při rozjezdu – je na české železnici slyšet stále častěji. Podle strojvedoucích k němu může dojít především při neopatrném nakládání se silnou lokomotivou, která vede staré vagony. Naposledy se roztrhla právě souprava starých vozů, v jejímž čele stanula nová a velmi silná lokomotiva řady 380. Drážní inspekce varuje, že při takové situaci hrozí zranění pasažérů.
Roztržení vlaku – nepříjemnost, nebo smrtelné nebezpečí?
„Dochází k tomu, že strojvedoucí rozjede lokomotivu, ta zabere svojí tažnou silou – a pak může dojít k porušení toho tahadlového zařízení, v takovém případě se to prostě utrhne,“ vysvětluje prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. „Některé vagony jsou skutečně staré a po letech provozu se v tom tahadlovém ústrojí najdou vady materiálu,“ poukazuje.
Zatím poslední případ se stal 23. března na brněnském nádraží. Rychlík 815 odjížděl do Olomouce, při rozjezdu se ale rozpojil. „Šetření jako příčinu roztržení označilo skrytou technickou závadu, kterou nebylo možné při pravidelných kontrolách odhalit. Šlo o lom spřáhla. Lidské pochybení šetření vyloučilo,“ uvádí mluvčí ČD Radek Joklík.
Bez nebezpečí?
Vše se obešlo bez zranění. Podle Drážní inspekce ale může mít roztržení vlaku tragické následky. „Může se stát, že cestující bude v té době zrovna mezi vagony, čili pokud se to roztrhne zrovna v tomto místě, může pak upadnout na koleje a může mu hrozit zranění nebo i smrt,“ říká mluvčí inspektorů Martin Drápal. Jeho kolega z ČD Joklík ale odmítá, že by se cestujícím mohlo něco stát: „Pokud dojde k takovému roztržení vlaku v osobní dopravě, tak se obě ty části samovolně zastaví, takže tam nehrozí ani žádné nebezpečí havárie nebo ohrožení lidských životů.“
Ačkoli se nejčastěji trhají soupravy nákladních vlaků, nejde ani v osobní dopravě o zcela ojedinělou událost. Od začátku roku se roztrhly čtyři osobní vlaky z celkových 31 případů, které eviduje Drážní inspekce. „Nejčastějšími příčinami jsou technické závady nebo špatná technologie jízdy, tedy přílišná rozjezdová rychlost strojvedoucích,“ upřesňuje mluvčí inspektorů.
Trhají staré i nové lokomotivy
Monopol na trhání souprav nemají nejnovější elektrické lokomotivy. Na jaře se za jízdy rozpojila souprava spěšného vlaku z Loun do Prahy, v jehož čele byla starší kapotová dieselová lokomotiva, kterou pohání dva motory s maximálním výkonem 300 kilowattů. Podle Federace strojvedoucích ale spojení moderních výkonných lokomotiv řady 380 se starými vozy podobným událostem napomáhá. „To je strašně silná lokomotiva, která má výkon asi šest megawattů,“ říká prezident odborářské organizace Hlas.
České dráhy přímou souvislost vylučují. „Není to tak, že bychom mohli říct, že v případě těchto lokomotiv se to stává častěji než u kterýchkoliv jiných,“ konstatuje Radek Joklík.