Řidiči často nedodržují bezpečnou vzdálenost na dálnicích. Chystají se pokuty, přibudou značky

UDÁLOSTI: Na dálnicích přibudou značky, které řidiče upozorní, že mají dodržet bezpečnou vzdálenost (zdroj: ČT24)

Na dálnicích se objeví více dopravních značek. Měly by především pomáhat s dodržováním bezpečné vzdálenosti – podobně jako „puntíky“ na krajnici v Rakousku. Silničáři zatím jejich českou obdobu příliš nevyužívají, ale chtějí to změnit. Mnoho řidičů si totiž s bezpečností neláme hlavu. Navíc jim nahrává skutečnost, že vzdálenost mezi auty nelze účinně měřit.

Zákon stanoví, že řidič musí za předchozím vozidlem ponechat „bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním“. Blíže to však nespecifikuje – na rozdíl třeba od německé legislativy, která vyžaduje, aby mezi průjezdy dvou aut uplynuly necelé dvě sekundy.

S pravidlem dvou sekund operuje třeba český BESIP, byť varuje před generalizací: na mokré, neřku-li zledovatělé vozovce dvě sekundy zdaleka nestačí.

Přesto stačí postavit se k dálnici a sledovat, kolik řidičů ignoruje povinnost ponechat před sebou dostatečný odstup. Nejde přitom jen o řidiče osobních aut, „lepí se“ i leckterý řidič kamionu. Často nepomůže, ani když je na nebezpečný způsob jízdy upozorní kolega do vysílačky. Nedodržení odstupu je potom i třetí nejčastější příčinou nehod.

Nejčastější příčiny nehod zaviněných řidiči
Zdroj: ČT24/Policie ČR

Rakouským řidičům pomáhají tečky na krajnici

Stačí však zamířit pár kilometrů na jih a je to jiné – na rakouských dálnicích většina řidičů odstup dodržuje. „Vědí, že když si nechají vzdálenost a řidič před nimi lehce přibrzdí, mají dostatek místa, aby reagovali,“ uvedl poradce ministra dopravy v oblasti bezpečnosti dopravy Petr Vomáčka.

Rozdíl mezi Českem a Rakouskem je ale i na druhé straně. Zákon je sice podobně vágní jako v tuzemsku, ale zato dává sama dálnice jasný návod, jak bezpečnou vzdálenost poznat. Slouží k tomu puntíky na kraji vozovky.

Jde o takzvané „Nebelpunkte“, tedy „mlhové tečky“, a slouží k orientaci zejména za snížené viditelnosti, zároveň jsou ale rozmístěny v 33metrových odstupech, takže v rychlosti 130 km/h přejede auto mezi dvěma zhruba za sekundu.

Na kraji dálnice v Rakousku jsou k vidění tzv. Nebelpunkte, které zároveň pomáhají s udržením bezpečné vzdálenosti
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/CHROMORANGE/Bilderbox

Podobná informativní značka existuje sice i v Česku, zatím se ale příliš nepoužívá. Občas je k vidění na silnicích první třídy. Jde o šipky, které by mezi dvěma auty měly v devadesátikilometrové rychlosti být vidět tři, v šedesátikilometrové rychlosti dvě. Podle ministerstva dopravy by jich nyní mělo začít přibývat.

„Značku máme, pouze se málo využívá. Takže chceme mít na zemi šipky doplněné značkou 'dodržujte bezpečnostní odstup',“ uvedl pověřený ředitel ministerského oddělení BESIP Tomáš Neřold. S rozšířením značek ovšem také budou souviset pokuty za nedodržení vzdálenosti. Metodika pro jejich vymáhání je součástí úpravy bodového systému, která právě jde do připomínkového řízení.

Další nová značka má zabránit jízdě v protisměru

Kromě rozšíření již existujících značek se na dálnicích či silnicích pro motorová vozidla s oddělenými jízdními pásy objeví i zcela nová značka. Ta má zajistit, aby řidiči nejezdili v protisměru. Doplní stávající zákazové značky, má být však výraznější. Jde o tabuli se siluetou ruky, ve které se ještě opakuje symbol zákazu vjezdu, doplněnou textem „jste v protisměru“.

Jízda v protisměru na dálnici
Zdroj: ČT24/Policie ČR

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen, že takové značení bude pro každého srozumitelné. „Je to značka, která se používá všude v Evropě a u nás se bude používat úplně stejně,“ ujistil.

Značení varující před jízdou v protisměru
Zdroj: ČT24

Nesrozumitelná značka jako by nebyla, ukazuje čerstvá zkušenost z Prahy

Aby byla značka srozumitelná, je přitom nanejvýš důležité. Dokládají to i čerstvé zkušenosti z Prahy 4. Po zavedení zón placeného stání se na některých křižovatkách změnila místní úprava – není tedy již vyhlášena hlavní silnice, nýbrž platí přednost zprava. Značka, která hlásá „změna místní úpravy“, však řidičům mnoho nenapovídá. Nadále jezdí tak, jak jsou zvyklí, a přednost zprava ignorují.

„Jsou to chyby, které mohou skončit havárií,“ varoval mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota. Zatím ale naštěstí změnu přednosti ignorují řidiči na obou stranách, tedy ti, kteří přednost mají dát, i ti, kdo přednost formálně mají.

Dopravní značky
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Existují přitom i tabule, kde je rovnou napsáno „změna přednosti v jízdě“ nebo „přednost zprava“. Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman nevysvětlil, proč v Praze 4 nejsou tyto jasnější značky. „To je spíše otázka na dopravní experty,“ podotkl. Zároveň však zdůraznil: „Nicméně už ta první značka ukládá to, že vzniklo pravidlo pravé ruky.“