Praha - Peníze, které se z Dopravního podniku hl. města Prahy dostávaly na Panenské ostrovy, se následně vracely zpět do České republiky na účty lidí napojených na dopravní podnik. V Otázkách Václava Moravce to dnes uvedl Karel Randák z Nadačního fondu proti korupci. Informace o tom se chystá předat policii. Randák zároveň poukázal na další kauzy, které se v posledních dnech vynořily právě kolem pražského dopravního podniku. Ten má sice v úmyslu zahájit vyšetřovací audit, nicméně ani tento krok nebude podle Rándáka dostačující. Jediná možnost, jak se dopracovat k nezávislým informacím, je podle něj policejní vyšetřování, v němž bude rozhodovat příslušný státní zástupce.
Randák: Peníze vyváděné z DPP se z Panenských ostrovů vracely do ČR
Nadační fond proti korupci ví o existenci lidí, kteří figurují v advokátní firmě Šachta & Partners, v.o.s. a mohou dokazovat, že se peníze vracely z Panenských ostrovů zpět do České republiky. „Někdo z dopravního podniku byl puzen k tomu, aby takovou smlouvu uzavřel s vědomím, že se mu peníze někudy vrátí,“ uvedl Randák. Advokát firmy Šachta & Partners, v.o.s. nařkl Randáka z toho, že se k údajům dostal nelegálním způsobem a jejich výklad pozměnil. Randák se nicméně brání. Jako fond získává zadarmo údaje od občanů. „Absorbujeme podněty od jednotlivých stěžovatelů a v rámci toho docházíme k velmi zajímavým informacím,“ vysvětlil.
V dopravním podniku existuje vůle veškeré kauzy, které vyplývají v současnosti na povrch, řešit. Dozorčí rada rozhodla o vypsání výběrového řízení na forenzní audit, který má prověřit nejen kauzu s předraženými jízdenkami, ale i zakázky na dodávky náhradních dílů nebo pohonné hmoty. „Jakmile jsme se to dověděli, tak jsme v podniku začali velmi intenzivní šetření těch kauz, na které pan Randák upozornil,“ doplnil náměstek pro dopravu Josef Nosek. Randák je nicméně k výsledkům případnému forenznímu auditu spíše skeptický. V dopravním podniku by podle něj mělo být zahájeno skutečné policejní vyšetřování, které bude rozhodovat příslušný státní zástupce.
Magistrát neměl kontrolu nad děním uvnitř dopravního podniku
Dlouhou dobu nad dopravním podnikem chyběla ze strany magistrátu účinná kontrola. Podle Josefa Noska by se právě v této záležitosti měly podniknout zásadní změny. „Dopravní podnik je samostatná organizace, která má vlastní manažerskou strukturu. My jako akcionáři určujeme, za jakých podmínek by měl dopravní podnik fungovat, nicméně konkrétní věci jsou záležitostí managementu,“ vysvětluje Nosek důvod, proč není snadné kroky dopravního podniku detailně sledovat.
Šéf dozorčí rady dopravního podniku Miloslav Ludvík připomněl, že ve firmě nefungovaly především kontrolní mechanismy, které by na pochybení upozornily. V současné době nicméně podle Ludvíka probíhají personální výměny na nejvyšších pozicích v dozorčích orgánech a představenstvu. V pátek dozorčí rada dopravního podniku zároveň rozhodla, že městská firma musí projít forenzním auditem a zadala výběrové řízení na auditora.