Mladoboleslavská automobilka Škoda spustila kampaň Bezpečný pátek, která se zaměřuje na správné používání bezpečnostních pásů a autosedaček u dětí. Právě pátek je totiž podle statistik na českých silnicích nejtragičtějším dnem, když při nehodách umírá 22 % všech obětí. V autosedačce musí dítě být vždy, pokud má méně než 150 centimetrů a 36 kilogramů.
Řada rodičů riskuje a vozí děti bez autosedačky. Smrtelné nehody se přitom stávají už v padesátikilometrové rychlosti
Praxe ukazuje, že děti, které nejsou bezpečně připoutané, čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí. „Smrtelné nehody se stávají i v 50kilometrové rychlosti, ale spousta lidí nad tím stále spekuluje a myslí si, že to není pravda,“ apeluje Veronika Hradcová, která se ve Škodě Auto věnuje bezpečnosti.
Mezi zásadní chyby, které někteří rodiče dělají, patří i dítě na klíně. „Jestliže jede vůz jen rychlostí 50 km/h a dítě váží 10 kilogramů, musela by být matka schopna udržet 300 kilogramů, aby zadržela dítě,“ varuje ÚAMK.
Sedačku je nutné vybrat s ohledem na váhu dítěte
Důležité je ale také vybrat správnou autosedačku. Vodítkem není ani tak věk, ale váha a především výška dítěte. Autosedačky se vyrábí ve třech základních typech: pro děti o váze 0–18 kg, 9–25 kg a pak 15–36 kg.
Dalším důležitým pravidlem pak je, aby byl ramenní pás nastavený tak, aby nešel přes krk. „Výška opěrky by měla být s temenem hlavy dítěte a seřízená výškově tak, aby se pás nedotýkal krku a zároveň aby nemohl sjet z ramene,“ dodává Jan Ritter ze Škody Auto.
Dolní pás by pak měl jít přes pánev, ne přes břicho a důležité je také pásy pořádně utáhnout. Zvlášť v zimních měsících by si rodiče měli dávat pozor a nepoutat děti v bundách a jiném teplém oblečení.
Na trhu se objevují i varianty tzv. podsedáků, podle odborníků jsou ale méně bezpečné. „Tím, že není místo vyztužené, tak může dojít k poškození, tím pádem ten pás vyjíždí a dostává se ke krku, kde může při prudším brzdění způsobit poměrně závažné zranění dítěte,“ upozorňuje Jan Ritter.